2 tygodnie temu
Odporni na spowolnienie? Sytuacja polskiej branży kosmetycznej
Polska branża kosmetyczna w 1. półroczu 2024 odnotowała silny wzrost wyniku finansowego netto i poprawę wskaźników rentowności, czym wyróżniała się zdecydowanie na tle całego sektora przedsiębiorstw. Kolejne kwartały – obok spodziewanego ożywienia popytu konsumpcyjnego w Europie – mogą też przynieść wzrost presji kosztowej (płace, surowce i materiały), utrudniający utrzymanie bliskich historycznym rekordom marż. Mimo to, perspektywy krótko- i średnioterminowe uznajemy za wciąż korzystne, m.in. ze względu na szybko konwergujące do średniej unijnej wydatki per capita na kosmetyki w Polsce oraz wysoką konkurencyjność kosztową, ułatwiającą ekspansję eksportu na rynku unijnym. W perspektywie kolejnej dekady pożądana byłaby jednak dywersyfikacja kierunków skoncentrowanej na Europie sprzedaży zagranicznej, jako że demografia i wysokie nasycenie obniżą zapewne dynamikę rynków na naszym kontynencie.
1 rok temu
Branża opakowań w dobie słabszego popytu. Sytuacja bieżąca i perspektywy
Silnie rozwinięty sektor opakowań odgrywa istotną rolę w obszarze krajowego przetwórstwa. Pozycja naszego kraju w unijnej produkcji jak i eksporcie wzrasta, dzięki czemu Polska uplasowała się w czołówce europejskich graczy.
1 rok temu
W oczekiwaniu na przełom. Potencjał i perspektywy przemysłu farmaceutycznego w Polsce
Polska od lat nie wykorzystuje w pełni potencjału przemysłu farmaceutycznego, co znajduje odzwierciedlenie w jego ograniczonej roli w krajowych i unijnych agregatach gospodarczych, przy wysokim udziale kapitału zagranicznego w produkcji i sprzedaży. Stopień samowystarczalności, obrazujący relację wartości krajowej produkcji do wyrażonej w cenach fabrycznych wartości polskiego rynku wyrobów farmaceutycznych, wynosi zaledwie około 1/3 i należy do najniższych w Europie.
1 rok temu
Branża drzewno-meblarska w wymagającym otoczeniu rynkowym
Branża drzewna i meblarska to gałęzie przetwórstwa, w których Polska posiada szczególnie mocną pozycję w Unii Europejskiej. Przez lata były one lokomotywami polskiego eksportu i rozwijały się na fali dobrej koniunktury w budownictwie mieszkaniowym, wysokiej konkurencyjności i rosnącej innowacyjności.
1 rok temu
Produkcja papierowych wyrobów higienicznych i sanitarnych (PKD 17.22)
Pomimo silnych wyzwań kosztowych, zagregowany wynik finansowy producentów papierowych wyrobów higienicznych i sanitarnych (biorąc pod uwagę podmioty zatrudniające 10 i więcej osób) w 2022 r. wzrósł o 66% r/r, a rentowność netto poprawiła się z 6,2% do 7,3%. Charakter wyrobów (w większości produkty pierwszej potrzeby i codziennego użytku) pozwolił branży na skuteczne dostosowania poziomu cen, przekładające się na poprawę marżowości.
1 rok temu
Odporna na szok? Bieżąca sytuacja i perspektywy krajowej branży poligraficznej
Branża poligraficzna wykazała się w ostatnich 3 latach relatywnie dużą odpornością na zawirowania w otoczeniu makroekonomicznym. Opracowanie zawiera syntezę najnowszych trendów w tym sektorze.