
3 dni temu
Barometr sektorowy 2025. Jaki w sektorach był rok 2024 i co mogą przynieść najbliższe kwartały?
Przedstawiamy „Barometr Sektorowy 2025”, tegoroczną edycję naszej corocznej, przekrojowej publikacji sektorowej podsumowującej ubiegły rok w sektorach polskiej gospodarki i nasze przewidywania dla nich na rok bieżący. Kluczowe wnioski z raportu zamieszczamy poniżej. Zapraszamy do lektury!

1 tydzień temu
Produkty rolne - W oczekiwaniu na pogodę
Przedstawiamy kolejny update bieżącej sytuacji i perspektyw dla europejskiego rynku pszenicy, kukurydzy i rzepaku.

5 tygodni temu
Produkty rolne - Rynek pod presją czynników politycznych
Przedstawiamy kolejny update bieżącej sytuacji i perspektyw dla europejskiego rynku pszenicy, kukurydzy i rzepaku.

2 miesięce temu
Produkty rolne - Osłabienie notowań po okresie wzrostów
Przedstawiamy kolejny update bieżącej sytuacji i perspektyw dla europejskiego rynku pszenicy, kukurydzy i rzepaku.

2 miesięce temu
Czy już czas martwić się o polskich eksporterów? O obecnych szansach i wyzwaniach krajowych firm na arenie międzynarodowej
W latach 2019-23 Polska kontynuowała sukcesy w obszarze internacjonalizacji, w dalszym ciągu umacniając swoją pozycję na wewnętrznym rynku UE. Silne uzależnienie od handlu wewnątrzwspólnotowego dało jednak o sobie znać w ostatnich kwartałach, gdy pogorszenie koniunktury w Europie odbiło się negatywnie na wynikach polskiego eksportu. Czy sytuacja ta była pochodną wyłącznie cyklu gospodarczego, czy też mogła również wynikać z rosnących wyzwań strukturalnych, takich jak silna presja kosztowa w polskim przemyśle i rosnąca konkurencja krajów specjalizujących się w niskich cenach produkcji?

3 miesięce temu
Odporni na spowolnienie? Sytuacja polskiej branży kosmetycznej
Polska branża kosmetyczna w 1. półroczu 2024 odnotowała silny wzrost wyniku finansowego netto i poprawę wskaźników rentowności, czym wyróżniała się zdecydowanie na tle całego sektora przedsiębiorstw. Kolejne kwartały – obok spodziewanego ożywienia popytu konsumpcyjnego w Europie – mogą też przynieść wzrost presji kosztowej (płace, surowce i materiały), utrudniający utrzymanie bliskich historycznym rekordom marż. Mimo to, perspektywy krótko- i średnioterminowe uznajemy za wciąż korzystne, m.in. ze względu na szybko konwergujące do średniej unijnej wydatki per capita na kosmetyki w Polsce oraz wysoką konkurencyjność kosztową, ułatwiającą ekspansję eksportu na rynku unijnym. W perspektywie kolejnej dekady pożądana byłaby jednak dywersyfikacja kierunków skoncentrowanej na Europie sprzedaży zagranicznej, jako że demografia i wysokie nasycenie obniżą zapewne dynamikę rynków na naszym kontynencie.