Analizy makroekonomiczne - Publikacja - Bank Pekao S.A.

Gospodarka pod lupą | 23.04.2025 6 dni temu

Marcowa sprzedaż jednak na minusie

Sprzedaż detaliczna spadła w marcu o 0,3% r/r, minimalnie poniżej prognoz zakładających wzrost o 0,3-0,4% r/r. W zeszłym miesiącu na zachowania konsumentów oddziaływały dwa czynniki: późna Wielkanoc, obniżająca sprzedaż żywności, oraz odbicie sprzedaży dóbr trwałych. Dlatego ten odczyt postrzegamy jako pozytywny i wyłamujący się z ogólnej marcowej smuty.

W sprzedaży detalicznej marzec i kwiecień są specyficznym okresem. Ruchoma Wielkanoc bowiem znacząco wpływa na moment wystąpienia największej kumulacji zakupów żywności (im wcześniejszy termin, tym wyższa dynamika sprzedaży w marcu – por. wykres) i – z uwagi na dużą wagę żywności w sprzedaży ogółem (prawie 26%) – powoduje znaczące wahnięcia dynamiki sprzedaży między tymi dwoma miesiącami. Na ogół Wielkanocy można przypisać nawet 2-3 pkt. proc. wahnięcia dynamiki sprzedaży w tym okresie i jest to czynnik, który ma potrafi zamaskować trendy we wszystkich innych kategoriach sprzedaży.   

Sprzedaż detaliczna żywności a moment wystąpienia Wielkanocy

Uwaga: moment wystąpienia Wielkanocy to % okresu marzec-kwiecień (61 dni), który w danym roku nastąpił do niedzieli wielkanocnej włącznie

Źródło: GUS, Macrobond, Pekao Analizy 

Tak było również w 2025 r. Z jednej strony bowiem zaobserwowaliśmy wyhamowanie sprzedaży żywności (w cenach stałych z -2,2 do -9,4% r/r). Z drugiej strony, w marcu mocno przyspieszyła sprzedaż dóbr trwałego użytku: samochodów (z 5,1 do 18,4% r/r) oraz mebli, RTV i AGD (5,8 do 12,9% r/r). Obrazu sprzedaży ogółem dopełnia niezły wynik odzieży i obuwia (6,7% r/r) oraz hamowanie sprzedaży kosmetyków i farmaceutyków (do 5% r/r). Z naszej perspektywy największym rozczarowaniem jest zachowanie kategorii „Pozostałe” (czyli generalnie sklepów budowlanych), sprzedaż której spadła w marcu o 12,2% r/r. Gdyby nie to, konsensus i my trafilibyśmy sprzedaż w punkt.  

Sprzedaż detaliczna towarów w podziale na kategorie (% r/r, ceny stałe)

Źródło: GUS, Macrobond, Pekao Analizy 

Na koniec rzut oka na sprzedaż w ujęciu odsezonowanym. W takiej wersji sprzedaż wzrosła w marcu o 1,9% m/m, wyrównując tym samym większość strat z poprzedniego miesiąca, który pozostaje w naszej ocenie słaby. Cały kwartał zamyka się wzrostem sprzedaży o 1,1% r/r, co jest wynikiem dość słabym, ale nie katastrofalnym. Na podstawie dostępnych na dziś danych szacujemy, że konsumpcja prywatna w I kwartale b.r. wzrosła o ok. 3% r/r (konsumpcja jest praktycznie niewrażliwa na moment wystąpienia Wielkanocy!). Po marcowej paczce danych miesięcznych z kolei oceniamy, że polska gospodarka urosła w I kwartale o 3,2% r/r, nieco poniżej pierwotnych założeń (3,5%), głównie z uwagi na wolniejszy od zakładanego start inwestycji. 

Sprzedaż detaliczna i konsumpcja prywatna (koniec 2019 = 100%)

Źródło: GUS, Macrobond, Pekao Analizy 

Udostępnij

Niniejsza publikacja (dalej „Publikacja”) przygotowana przez Departament Analiz Makroekonomicznych Banku Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna (dalej „Pekao S.A.”) stanowi publikację handlową i ma charakter wyłącznie informacyjny. Żadna z jej części nie stanowi podstawy do zawarcia jakiejkolwiek umowy lub powstania zobowiązania, w szczególności nie stanowi oferty w rozumieniu art. 66 Kodeksu Cywilnego. Publikacja nie stanowi rekomendacji udzielanej w ramach usługi doradztwa inwestycyjnego, analizy inwestycyjnej, analizy finansowej oraz innej rekomendacji o charakterze ogólnym dotyczącej transakcji w zakresie instrumentów finansowych, rekomendacji inwestycyjnej w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r, w sprawie nadużyć na rynku ani porady inwestycyjnej o charakterze ogólnym dotyczącej inwestowania w instrumenty finansowe, a informacje w niej zawarte nie mogą być traktowane, jako propozycja nabycia jakichkolwiek instrumentów finansowych, usługa doradztwa inwestycyjnego, podatkowego lub jako forma świadczenia pomocy prawnej. Publikacja nie została przygotowana zgodnie z wymogami prawnymi zapewniającymi niezależność badań inwestycyjnych i nie podlega żadnym zakazom w zakresie rozpowszechniania badań inwestycyjnych i nie stanowi badania inwestycyjnego.

Zapisz się na newsletter

Zapisuję się na newsletter