Mocna konsumpcja, słabe inwestycje
Dochody gospodarstw domowych w Polsce rosną w kilkunastoprocentowym tempie, co napędza konsumpcję (ale bez boomu). Inwestycje prywatne miały natomiast ujemny wkład do wzrostu w 1kw 2024, gdyż pieniądze z KPO napłynęły za późno by złagodzić cykl funduszy unijnych.
Wzrost PKB w 1kw 2024 został przez GUS lekko zrewidowany z górę, z 1,9 do 2,0% r/r, czyli był większy niż sugerowały to rozczarowujące dane o sprzedaży detalicznej i produkcji przemysłowej w tym okresie. Jednak jego struktura była taka jak się spodziewaliśmy. Motorem PKB okazała się mimo wszystko konsumpcja prywatna, która wzrosła o 4,6% r/r - nieco szybciej niż oczekiwaliśmy (4,1% r/r) i wyraźnie szybciej niż wynosił konsensus prognoz (3,2% r/r). Nie oznacza to jeszcze, że w Polsce rozkręca się boom konsumpcyjny. Jak dotąd niewiele na to wskazuje. Konsumpcja prywatna wzrosła w Polsce w 1kw 2024 zaledwie o 7,3% r/r w cenach bieżących (czyli w ujęciu nominalnym), a więc dużo wolniej niż dochody gospodartw domowych (płace i świadczenia socjalne) w tym samym czasie (13,6% r/r). Oznacza to, że Polacy ostrożnie zwiększają konsumpcję a niemal połowę wzrostu dochodów przeznaczają na oszczędności. Ten proces będzie trwał co najmniej do końca roku - wg naszej prognozy.
Dynamika dochodów gospodarstw domowych* i konsumpcji prywatnej, % r/r
* Dochody gospodarstw domowych obejmują zarówno płace, jak i świadczenia społeczne, w tym emerytury i renty oraz 800+
Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych GUS
Dynamika inwestycji okazała się natomiast lekko ujemna (-1,8% r/r), co zaskoczyło konsensus prognoz (2,5% r/r), ale nie nas (-1% r/r). Potwierdziło się nasze spostrzeżenie, że Polska wkroczyła niekorzystną fazę cyklu funduszy unijnych. Budżet na lata 2013-2020 się skończył w ubiegłym roku, co podbiło wkład inwestycji do PKB, ale nowy budżet, na lata 2021-2028 nie zdążył się jeszcze rozpędzić. Ruszyły wprawdzie wypłaty środków z KPO dla Polski i to w ogromnej skali: 11,3 mld EUR (co za dobrą monetę wzięły inne zespoły ekonomistów), ale wg nas zasiliły one dopiero fundusze celowe w BGK i muszą minąć jeszcze 2-3 kwartały zanim zaczną być widoczne w statystykach PKB.
Napływ funduszy unijnych oraz dynamika inwestycj (wg definicji PKB) w Polsce, % r/r
Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych MInFin o transferach UE-PL i GUS o inwestycjach
Obraz aktywności ekonomicznej w Polsce w 1kw 2024 dopełnia silny dodatni wkład konsumpcji publicznej do PKB (to zapewne zasługa wzrostu płac w budżetówce) oraz kolejny kwartał ujemnego wkładu zapasów, który zapewne przy kolejnej rewizji PKB zostanie zamieniony na bardziej ujemny wkład inwestycji i bardziej neutralny zapasów. Eksport netto dołożył zaledwie 0,4pp do PKB - mniej niż zakładaliśmy biorąc pod uwagę solidne terms of trade. Co nie zmienia faktu, że eksport netto jest solidnym motorem polskiego wzrostu już od ośmiu kwartałów.
Wzrost PKB w Polsce i jego źródła, % r/r
Źródło: GUS
Jak dotąd dynamika PKB podąża ścieżką, którą zarysowaliśmy w naszym Outlooku na 2024 i 2025 r. z początku roku. Czyli konsumpcja odbija napędzana wzrostem realnych dochodów, ale nie będziemy mieć do czynienia z boomem konsumpcyjnym, gdyż Polacy będą odbudowywać oszczędności uszczuplone przez epizod inflacyjny z ub. roku. Na wzroście negatywnie ciążyć będą natomiast inwestycje przez cykl funduszy unijnych. Środki z KPO przyszły zbyt późno, by ten cykl wygładzić. Gospodarka będzie się jednak cały czas rozpędzać. W 2024 r. wzrośnie naszym zdaniem o ok. 3% r/r a w przyszłym roku o 4,3% r/r. Spowoduje to wzrost presji cenowej i zakotwiczenie inflacji bazowej powyżej celu inflacyjnego NBP. Dlatego RPP nie obniży stóp procentowych jeszcze przez co najmniej 1,5 roku.
Niniejsza publikacja (dalej „Publikacja”) przygotowana przez Departament Analiz Makroekonomicznych Banku Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna (dalej „Pekao S.A.”) stanowi publikację handlową i ma charakter wyłącznie informacyjny. Żadna z jej części nie stanowi podstawy do zawarcia jakiejkolwiek umowy lub powstania zobowiązania, w szczególności nie stanowi oferty w rozumieniu art. 66 Kodeksu Cywilnego. Publikacja nie stanowi rekomendacji udzielanej w ramach usługi doradztwa inwestycyjnego, analizy inwestycyjnej, analizy finansowej oraz innej rekomendacji o charakterze ogólnym dotyczącej transakcji w zakresie instrumentów finansowych, rekomendacji inwestycyjnej w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r, w sprawie nadużyć na rynku ani porady inwestycyjnej o charakterze ogólnym dotyczącej inwestowania w instrumenty finansowe, a informacje w niej zawarte nie mogą być traktowane, jako propozycja nabycia jakichkolwiek instrumentów finansowych, usługa doradztwa inwestycyjnego, podatkowego lub jako forma świadczenia pomocy prawnej. Publikacja nie została przygotowana zgodnie z wymogami prawnymi zapewniającymi niezależność badań inwestycyjnych i nie podlega żadnym zakazom w zakresie rozpowszechniania badań inwestycyjnych i nie stanowi badania inwestycyjnego.