Analizy makroekonomiczne - Publikacja - Bank Pekao S.A.

Gospodarka pod lupą | 24.03.2025 5 dni temu

Luty mroźny również dla konsumentów

Sprzedaż detaliczna spadła w lutym o 0,5% r/r, znacząco poniżej prognoz zakładających wzrost o 3% r/r. Choć w lutym pewną rolę odgrywały czynnik sektorowe, hamowanie dotyczyło niemal wszystkich kategorii sprzedaży. W konsekwencji, wracamy do scenariusza wzrostu konsumpcji o 3% r/r w 2025 r.

Spadając o 0,5% r/r (konsensus: 3,2% r/r), sprzedaż detaliczna zaskoczyła w dół w niemal dokładnie takiej skali, jak miesiąc wcześniej w górę (+4,8%  r/r wobec konsensusu wzrostu o 1,7%). Tym samym wszystkie miesięczne dane o aktywności ekonomicznej w Polsce w lutym rozczarowały, różni je tylko skala rozczarowania. Co możemy powiedzieć o lutowej sprzedaży?  

Sprzedaż detaliczna towarów wg kategorii (% r/r)

Źródło: GUS, Macrobond, Pekao Analizy 

  1. Hamowanie sprzedaży dotknęło niemal wszystkich kategorii, od samochodów, przez żywność, po pojemną kategorię „Pozostałe”. Jednym wyjątkiem była sprzedaż prasy, książek i innych wyrobów w wyspecjalizowanych sklepach.
  2. Hamowanie sprzedaży samochodów (z ok. 22 do 5% r/r) jest tutaj najmniej zaskakujące. w rejestracjach nowych pojazdów widać było od pewnego czasu wysycenie rynku. Poziom sprzedaży nadrobił też wieloletnie zaległości wynikające z ograniczeń podażowych notowanych w sektorze w latach 2020-22 i wrócił do trendu sprzed 2020 r. Nie było więc już żadnego powodu, by sprzedaż samochodów rosła o 20-30% r/r.  
  3. Sprzedaż mebli i sprzętu RTV i AGD, która zwróciła naszą uwagę w styczniu, skorygowała się zgodnie z oczekiwaniami. Oczekiwania te jednak zakładały, że styczeń nie był zjawiskiem całkowicie jednorazowym. Możemy więc po dwóch miesiącach skonkludować, że „coś” drgnęło w sprzedaży dóbr trwałych i obserwowane od pewnego czasu w danych o koniunkturze konsumenckiej sygnały poprawy skłonności do zakupów mają swój odpowiednik w rzeczywistości.
  4. W sprzedaży mogła trochę namieszać zimna aura, ale ten efekt był zapewne ograniczony do sprzedaży odzieży i obuwia. Nie przypisywalibyśmy mu dużego znaczenia w kontekście zaskoczenia w sprzedaży ogółem.
  5. W samym lutym sprzedaż skurczyła się o 3,2%, kasując tym samym cztery miesiące mozolnych wzrostów sprzedaży w końcówce 2024 r. i styczniu b.r.  

Sprzedaż detaliczna w ostatnich kwartałach uczy nas cierpliwości i stoicyzmu. Trend wzrostowy w sprzedaży (albo szerzej, w konsumpcji) jest faktem. Jest jednak stosunkowo powolny i z dużymi fluktuacjami. Dobrze jest więc nie wyciągać wniosków z pojedynczych odczytów sprzedaży. Jeśli styczniowe dane wskazywały na pewne ryzyko w górę w stosunku do konsensusowej prognozy wzrostu konsumpcji prywatnej o ok. 3%, to lutowe dane to ryzyko usuwają. Zostajemy więc ze starym, dobrym scenariuszem umiarkowanego wzrostu konsumpcji prywatnej – jedyną różnicą w stosunku do 2024 r. jest zmiana skłonności do oszczędzania. Obecnie konsumenci zwiększają wydatki w tempie odpowiadającym wzrostowi ich realnych dochodów, jakkolwiek niski by on nie był. Reasumując, przyspieszenie wzrostu gospodarczego w 2025 r. (wg naszych prognoz do 4%) będzie wysiłkiem inwestycji i eksportu.

Sprzedaż detaliczna i konsumpcja prywatna (koniec 2019 = 100%)

Źródło: GUS, Macrobond, Pekao Analizy 

Udostępnij

Niniejsza publikacja (dalej „Publikacja”) przygotowana przez Departament Analiz Makroekonomicznych Banku Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna (dalej „Pekao S.A.”) stanowi publikację handlową i ma charakter wyłącznie informacyjny. Żadna z jej części nie stanowi podstawy do zawarcia jakiejkolwiek umowy lub powstania zobowiązania, w szczególności nie stanowi oferty w rozumieniu art. 66 Kodeksu Cywilnego. Publikacja nie stanowi rekomendacji udzielanej w ramach usługi doradztwa inwestycyjnego, analizy inwestycyjnej, analizy finansowej oraz innej rekomendacji o charakterze ogólnym dotyczącej transakcji w zakresie instrumentów finansowych, rekomendacji inwestycyjnej w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r, w sprawie nadużyć na rynku ani porady inwestycyjnej o charakterze ogólnym dotyczącej inwestowania w instrumenty finansowe, a informacje w niej zawarte nie mogą być traktowane, jako propozycja nabycia jakichkolwiek instrumentów finansowych, usługa doradztwa inwestycyjnego, podatkowego lub jako forma świadczenia pomocy prawnej. Publikacja nie została przygotowana zgodnie z wymogami prawnymi zapewniającymi niezależność badań inwestycyjnych i nie podlega żadnym zakazom w zakresie rozpowszechniania badań inwestycyjnych i nie stanowi badania inwestycyjnego.

Zapisz się na newsletter

Zapisuję się na newsletter