Odmrożenie cen energii winowajcą skoku inflacji
Wstępny szacunek inflacji za lipiec pokazał jej silny wzrost do 4,2% r/r, zgodnie z naszymi oczekiwaniami i trochę niżej od konsensusu prognoz (4,4%). Głównym powodem takiego skoku jest odmrożenie cen energii elektrycznej oraz gazu dla gospodarstw domowych, co dołożyło do inflacji 1,4 pkt. proc.
Inflacja CPI vs. inflacja bazowa (%r/r)
Źródło: GUS, NBP, Pekao Analizy.
- To, że inflacja konsumencka podskoczy w lipcu powyżej 4% r/r było powszechnie oczekiwane ze względu na częściowe odmrożenie cen energii elektrycznej oraz gazu dla gospodarstw domowych. Dziś już wiemy, że podbiło to inflację o 1,4 pkt. proc., co implikuje wzrost rachunków zarówno za prąd i gaz średnio o 20%. Tutaj bez zaskoczeń. Z początkiem 2025 r. spodziewany jest kolejny etap odmrażania taryf energetycznych, co podbije inflację w I kwartale nawet do 6% r/r.
- Ceny żywności spadły w lipcu o 0,5% wobec ubiegłego miesiąca, prawdopodobnie ze względu na czynniki sezonowe (upewnimy się o tym przy publikacji finalnych danych o lipcowej inflacji w połowie sierpnia). Oznacza to, że na czerwcu zakończył się okres przełożenia przez detalistów wyższego VATu na ceny żywności. Bazowa presja na ceny żywności pozostaje obecnie niska, ale niestety z dużym potencjałem na jej wzrost w II połowie roku ze względu na niesprzyjające warunki atmosferyczne, które znacząco ograniczą podaż krajowych owoców i warzyw.
- Utrzymuje się tegoroczna stabilność cen paliw – w lipcu pozostały na niezmienionym poziomie względem ubiegłego miesiąca. Jednakże, zaognienie konfliktu na Płw. Arabskim będzie wywierać presję na rynkowe ceny ropy naftowej, co przełoży się na wyższe ceny detaliczne paliw.
- Na podstawie dzisiejszych wstępnych danych szacujemy, że inflacja bazowa lekko wzrosła w lipcu do 3,7% r/r. Podwyżki cen za wodę i usługi kanalizacyjne podbiły zapewne inflację bazową o ok. 0,1 pkt. proc. Tutaj wpływ wyższych cen na wskaźnik inflacji będzie rozłożony w czasie. Taryfy, na podstawie których te ceny są ustalane, są ogłaszane oddzielnie dla samorządów i nie mają charakteru ogólnokrajowego, jak w przypadku taryf na energię. W związku z tym moment wprowadzania podwyżek przez samorządy jest różny. Będzie to pewien czynnik wywierający presję na inflację bazową w najbliższych miesiącach. Nie należy się w takim razie spodziewać, że inflacja bazowa spadnie poniżej 3,5% r/r (blisko cyklicznego minimum). W kolejnych miesiącach należy oczekiwać jej stopniowego wzrostu, jednakże nie będzie to dynamiczny proces.
W dalszej części roku inflacja będzie względnie stabilna poruszając się w przedziale między 4% a 4,5%. Na koniec roku inflacja według naszych prognoz wyniesie właśnie 4,5%. Zaś z początkiem 2025 r. zakładamy dalszy skokowy wzrost inflacji (nawet do 6%), m. in. ze względu na dalsze odmrażanie taryf energetycznych.
Lipcowy odczyt nie wpłynie na dotychczasowe nastawienie RPP do polityki pieniężnej. Rada była świadoma wzrostu inflacji w II połowie roku z powodu odmrożenia cen energii i wskazywała to jako jeden z ważniejszych powodów wstrzymujących ją przed złagodzeniem polityki pieniężnej. Na horyzoncie dalej pozostają inflacyjne ryzyka związane z wysokim wzrostem płac oraz postępującym ożywieniem koniunktury. Dalej zakładamy, że stopy procentowe NBP pozostaną bez zmian co najmniej do końca 2025 r.
Niniejsza publikacja (dalej „Publikacja”) przygotowana przez Departament Analiz Makroekonomicznych Banku Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna (dalej „Pekao S.A.”) stanowi publikację handlową i ma charakter wyłącznie informacyjny. Żadna z jej części nie stanowi podstawy do zawarcia jakiejkolwiek umowy lub powstania zobowiązania, w szczególności nie stanowi oferty w rozumieniu art. 66 Kodeksu Cywilnego. Publikacja nie stanowi rekomendacji udzielanej w ramach usługi doradztwa inwestycyjnego, analizy inwestycyjnej, analizy finansowej oraz innej rekomendacji o charakterze ogólnym dotyczącej transakcji w zakresie instrumentów finansowych, rekomendacji inwestycyjnej w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r, w sprawie nadużyć na rynku ani porady inwestycyjnej o charakterze ogólnym dotyczącej inwestowania w instrumenty finansowe, a informacje w niej zawarte nie mogą być traktowane, jako propozycja nabycia jakichkolwiek instrumentów finansowych, usługa doradztwa inwestycyjnego, podatkowego lub jako forma świadczenia pomocy prawnej. Publikacja nie została przygotowana zgodnie z wymogami prawnymi zapewniającymi niezależność badań inwestycyjnych i nie podlega żadnym zakazom w zakresie rozpowszechniania badań inwestycyjnych i nie stanowi badania inwestycyjnego.