Analizy makroekonomiczne - Publikacja - Bank Pekao S.A.

Dziennik | 11.07.2024 5 dni temu

Rowery elektryczne wypierają samochody w USA

Dziś najważniejszym wydarzeniem będzie odczyt inflacji CPI z USA za wrzesień (konsensus prognoz: 3,1% r/r) oraz inflacji bazowej CPI (3,4% r/r). W dzienniku poruszamy zaś temat zmieniających się wzorców mobilności w USA.

Wiadomości

  • PL-DŁUG: Na wczorajszej aukcji zamiany Ministerstwo Finansów sprzedało 5 serii obligacji (OK0426, PS0729, WZ1129, DS1034 i IZ0836) o wartości 4,45 mld zł i odkupiło trzy serie obligacji (PS1024, PS0425 oraz WZ0525) za 4,3 mld zł. Tym samym prefinansuje już potrzeby pożyczkowe na przyszły rok.
  • PL-BUDŻET: Program subsydiów do kredytów hipotecznych „na Start” ma zostać uruchomiony 15 stycznia 2024 r. – poinformował wiceminister rozwoju i technologii Jacek Tomczak. O szczegółach tego programu mamy dowiedzieć się we wrześniu, ale wg wstępnych założeń ma on obowiązywać kilka lat i obejmować przede wszystkim rodziny z dziećmi.
  • PL-STOPY: Cezary Kochalski – jeden z centrowych członków RPP – wyraził pogląd, że w świetle lipcowej projekcji NBP w połowie 2025 powinna pojawić się przestrzeń do dyskusji nad cięciami stóp w Polsce, choć jeśli będą się realizować ryzyka inflacyjnej (np. wzrost presji popytowej) to o obniżkach będzie można najwcześniej myśleć w 2026 r. Opinia ta jest zbieżna z niedawnymi wypowiedziami H.Wnorowskiego i L.Koteckiego i zarazem nieco bardziej gołębia niż przekaz A.Glapińskiego z ostatniej konferencji prasowej. Mimo to podtrzymujemy prognozę, że Rada nie obniży stóp procentowych przed 2026 r.  
  • CZ-DANE: W czerwcu inflacja CPI w Czechach zaskoczyła mocno po niższej stronie. Wyniosła 2,0% r/r, wobec konsensusu prognoz 2,5% r/r i 2,6% miesiąc wcześniej.

Rowery elektryczne wypierają samochody w USA

Dwie dekady temu firma Segway wkraczała na rynek z obietnicą, że ludzie porzucą samochody w codziennych dojazdach na rzecz osobistych, elektrycznych pojazdów (skuterów?), jakie opracowała. Jak dotąd nic takiego się nie stało. Segway’e były zbyt drogie i nie zawojowały rynku. Ale być może obietnica, która za nimi stała była trafna, tylko komu innemu przyjdzie ją zrealizować. Nie da się bowiem zaprzeczyć, że trend tzw. mikromobilności, czyli przemieszczania się pojazdami mniejszymi niż samochody nabiera na znaczeniu. Jakie to pojazdy? Rowery, skutery, hulajnogi i monocykle elektryczne. Sprzedaż tylko tych pierwszych co roku bije rekordy.

Sprzedaż rowerów elektrycznych w USA (tys. szt.)

Źródło: Light Electric Vehicle Association via Business Insider (link) i US Dep. of Energy (link).

Ani rower elektryczny, ani skuter nie zastąpi oczywiście samochodu. Nie przewiezie większych zakupów, ani dziecka z dobytkiem na weekendowy wypad, ani nawet na dłuższą wycieczkę za miasto. Nie sprawdzi się też zimą i w razie niepogody. Ale na codzienne dojazdy do szkoły, pracy, do znajomych i po małe sprawunki jak najbardziej wystarczy. Wówczas okazuje się, że do pozostałych potrzeb transportowych nie zawsze trzeba mieć własny samochód – wystarczy komunikacja publiczna, okazjonalne przejazdy taksówką lub wynajem samochodu.

Spadek znaczenia posiadania samochodu na własność wydają się potwierdzać badania statystyczne. Najbardziej samochodowym krajem na świecie są najprawdopodobniej Stany Zjednoczone, gdzie dystanse są duże, miasta rozproszone a prawo jazdy ludzie robią jak tylko prawo pozwala, czyli krótko po 16-stych urodzinach. Tylko że ten trend powoli ulega zmianie. Dawniej połowa mieszkańców USA przed 20 rokiem życia posiadała prawo jazdy – obecnie jest to zaledwie 1/3. Umiejętność prowadzenia przestała już być aż tak niezbędna jak dawniej. Rower elektryczny + taksówka + komunikacja publiczna zapewniają często wystarczający komfort przemieszczania. Wystarczający by nie spieszyć się z prawem jazdy.

Odsetek Amerykanów poniżej 20 roku życia posiadających prawo jazdy

Źródło: US Federal Highway Administration via Macrobond

Amerykanie pokonują też coraz mniejsze dystanse samochodem. Najwięcej, ponad 10 tys. mil w ciągu roku pokonywali w 2004 r. Od tamtego roku jeżdżą coraz mniej z poprawką na cykl koniunkturalny. Gdy aktywność gospodarcza rośnie - jeżdżą więcej, gdy spada – jeżdżą mniej. Tym niemniej wątpliwe jest by ponownie zaczęli przejeżdżać samochodem więcej mil niż na początku wieku. Oprócz mikromobilności przyczyną jest tu zapewne również upowszechnienie się pracy zdalnej po pandemii. Amerykanie jeżdżą mniej, ponieważ mniej jeździć muszą. W Europie i Polsce zapewne dzieje się podobnie, choć nie znaleźliśmy danych, które pozwoliłby to jednoznacznie potwierdzić. Tak czy inaczej – być może właśnie na naszych oczach dokonuje się powolna rewolucja mikromobilności.

Liczba mil przejechanych przez przeciętnego Amerykanina samochodem w ciągu roku

Źródło: US Federal Highway Administration via Macrobond

Komentarz rynkowy

  • ZAGRANICA: Rentowności obligacji na głównych rynkach wczoraj praktycznie się nie zmieniły. EUR/USD wzrósł z 1,0815 do 1,0830, co oznacza że dolar stracił wczoraj dokładnie tyle ile zyskał w środę. Dziś najważniejszym wydarzeniem będzie publikacja inflacji CPI z USA, zwłaszcza inflacji bazowej. Konsensus prognoz to 3,4% r/r, bez zmian w stosunku do maja. Taki odczyt byłby spójny z inflacją PCE w celu, co otwierałoby drogę do wrześniowej obniżki stóp przez Fed. Scenariusz ten jest już jednak praktycznie wyceniony przez rynki i nie powinien spotkać się z większą reakcją EUR/USD lub Treasuries. Rozkład ryzyka jest jednak asymetryczny. Widzimy większe prawdopodobieństwo, że odczyt CPI okaże się niższy od konsensusu (co byłoby spójne ze słabymi wskaźnikami koniunktury) niż po wyższej. Czego konsekwencją byłby lekki spadek rentowności Treasuries oraz dalszy wzrost EUR/USD.  
  • POLSKA: Na krajowym rynku finansowym, pomijając aukcję zamiany, niewiele się działo. Rentowność polskiej 10-latki obniżyła się o 2pb, najpewniej pod wpływem mocnego zaskoczenia czeską inflacją po niższej stronie. EUR/PLN wzrósł z niespełna 4,26 do 4,265 – traktujemy to jako korektę wcześniejszej aprecjacji złotego. Dziś nie zdziwiłoby nas ponowne zejście EUR/PLN w dół i docelowo test wsparcia na 4,25. Krajowym obligacjom pomaga zaś uspokojenie globalnych nastrojów po wyborach we Francji.      

Kalendarz najważniejszych odczytów makroekonomicznych w bieżącym tygodniu znajduje się tutaj.

 

Udostępnij

Niniejsza publikacja (dalej „Publikacja”) przygotowana przez Departament Analiz Makroekonomicznych Banku Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna (dalej „Pekao S.A.”) stanowi publikację handlową i ma charakter wyłącznie informacyjny. Żadna z jej części nie stanowi podstawy do zawarcia jakiejkolwiek umowy lub powstania zobowiązania, w szczególności nie stanowi oferty w rozumieniu art. 66 Kodeksu Cywilnego. Publikacja nie stanowi rekomendacji udzielanej w ramach usługi doradztwa inwestycyjnego, analizy inwestycyjnej, analizy finansowej oraz innej rekomendacji o charakterze ogólnym dotyczącej transakcji w zakresie instrumentów finansowych, rekomendacji inwestycyjnej w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r, w sprawie nadużyć na rynku ani porady inwestycyjnej o charakterze ogólnym dotyczącej inwestowania w instrumenty finansowe, a informacje w niej zawarte nie mogą być traktowane, jako propozycja nabycia jakichkolwiek instrumentów finansowych, usługa doradztwa inwestycyjnego, podatkowego lub jako forma świadczenia pomocy prawnej. Publikacja nie została przygotowana zgodnie z wymogami prawnymi zapewniającymi niezależność badań inwestycyjnych i nie podlega żadnym zakazom w zakresie rozpowszechniania badań inwestycyjnych i nie stanowi badania inwestycyjnego.

Zapisz się na newsletter

Zapisuję się na newsletter