Sprzedaż detaliczna wraca nad kreskę
Sprzedaż detaliczna zaskoczyła dobrym wynikiem w styczniu (3,0% r/r), ale jej szczegóły są nieoczywiste i wskazują na to, że ożywienie w polskiej konsumpcji pozostaje nierówne. Nie wierzymy w boom konsumpcyjny w 2024 r.
Sprzedaż detaliczna wzrosła w styczniu o 3% r/r, zgodnie z naszą prognozą (3,1% r/r), ale powyżej konsensusu (ok. 1,5%). Pod pewnymi względami, styczniowy odczyt sprzedaży jest bardzo podobny do odczytu produkcji przemysłowej za ten sam okres, trzeba tylko odwrócić miesiące. Mocny styczeń (w przemyśle: słaby) stanowi lustrzane odbicie słabego grudnia (w przemyśle: mocnego). Warto więc te dwa odczyty analizować łącznie. Średnio sprzedaż wzrosła w okresie grudzień-styczeń o 0,4% r/r - dla porównania, poprzednie 11 miesięcy zamknęło się wynikiem -3,2% r/r.
Sprzedaż detaliczna (ceny stałe, % r/r)
Źródło: GUS, Macrobond, Pekao Analizy.
Nie oznacza to, że styczniowa sprzedaż sama w sobie nie jest interesująca. Wręcz przeciwnie, jej detale są arcyciekawe:
- Na wynik stycznia złożyły się sprzyjający sprzedaży kalendarz (więcej dni roboczych i handlowych), niska baza z poprzedniego roku i wspomniany wcześniej słaby grudzień. Dwa pierwsze czynniki doskonale widać w sprzedaży samochodów, która przyspieszyła z 10 do 22% r/r oraz w sprzedaży w wyspecjalizowanych sklepach (z -8 do +4% r/r).
- Styczeń był beznadziejnym miesiącem dla sprzedaży odzieży, obuwia i tekstyliów (-25% r/r). Nie wiemy, co za tym stało – być może polscy konsumenci zostali przepłoszeni przez pogodę, ale to bardzo luźna hipoteza.
- Utrzymuje się słabość sprzedaży dóbr trwałych (mebli i sprzętu RTV i AGD) – w styczniu ta kategoria skurczyła się o 17% r/r (grudzień: -11%).
- Największe zaskoczenie na plus z naszej perspektywy to kategoria „Pozostałe”, gdzie na przełomie roku dynamika przeskoczyła z -6,4% do 18,9% r/r. Ta część sprzedaży to w większości sklepy budowlane i materiałowe, podejrzewamy więc, że widać tu pierwsze efekty ożywienia na rynku nieruchomości i większą aktywność remontową.
Sprzedaż detaliczna wg kategorii (ceny stałe, % r/r)
Źródło: GUS, Macrobond, Pekao Analizy.
Reasumując, jakkolwiek kierunek dla polskiego konsumenta jest oczywisty (w stronę większej konsumpcji), ożywienie nie jest tak szeroko rozlane, jak byśmy chcieli. W kolejnych miesiącach przyspieszeniu w sprzedaży będzie sprzyjać niska baza (cykliczny dołek, jak pamiętamy, przypadał na marzec-maj 2023 r.), rosnąca skłonność do dokonywania zakupów i potężny wzrost realnych dochodów konsumentów. Tym niemniej, my pozostajemy sceptyczni co do potencjału, jaki drzemie w polskim konsumencie. Naszym zdaniem 2023 r. będzie raczej rokiem oszczędzania niż boomu konsumpcyjnego. Z 7-8% realnego wzrostu dochodów polscy konsumenci wydadzą mniej więcej połowę.
Sprzedaż detaliczna po odsezonowaniu (ceny stałe, luty 2020 = 100%)
Źródło: GUS, Macrobond, Pekao Analizy.
Niniejsza publikacja (dalej „Publikacja”) przygotowana przez Departament Analiz Makroekonomicznych Banku Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna (dalej „Pekao S.A.”) stanowi publikację handlową i ma charakter wyłącznie informacyjny. Żadna z jej części nie stanowi podstawy do zawarcia jakiejkolwiek umowy lub powstania zobowiązania, w szczególności nie stanowi oferty w rozumieniu art. 66 Kodeksu Cywilnego. Publikacja nie stanowi rekomendacji udzielanej w ramach usługi doradztwa inwestycyjnego, analizy inwestycyjnej, analizy finansowej oraz innej rekomendacji o charakterze ogólnym dotyczącej transakcji w zakresie instrumentów finansowych, rekomendacji inwestycyjnej w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r, w sprawie nadużyć na rynku ani porady inwestycyjnej o charakterze ogólnym dotyczącej inwestowania w instrumenty finansowe, a informacje w niej zawarte nie mogą być traktowane, jako propozycja nabycia jakichkolwiek instrumentów finansowych, usługa doradztwa inwestycyjnego, podatkowego lub jako forma świadczenia pomocy prawnej. Publikacja nie została przygotowana zgodnie z wymogami prawnymi zapewniającymi niezależność badań inwestycyjnych i nie podlega żadnym zakazom w zakresie rozpowszechniania badań inwestycyjnych i nie stanowi badania inwestycyjnego.