Relacje inwestorskie

raporty

Raport 1/2025

13.03.2025 11:19

Bank Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna - informacja o stanie stosowania Dobrych Praktyk 2021

Bank Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna („Bank”) informuje, że w wyniku przeprowadzonej analizy stosowania, w 2024 roku, Dobrych Praktyk 2021 oraz na skutek zmian osobowych w składzie Zarządu Banku i Rady Nadzorczej Banku, zmianie uległa treść informacji Banku o stanie stosowania Dobrych Praktyk 2021. W ocenie Banku zaktualizowane brzmienie komentarza o niestosowaniu zasady 2.4. w sposób adekwatny oddaje rzeczywisty stan dostosowania Banku do przedmiotowej zasady. 

Zmiany polegają na:
1)    aktualizacji komentarza o niestosowaniu zasady 2.1. poprzez wykreślenie zdania „Łączny udział przedstawicieli niedostatecznie reprezentowanej płci w składzie Rady Nadzorczej Banku oraz Zarządu Banku jest zgodny z celem wyznaczonym w Polityce wdrożonej w Banku i przekracza 30%.”
2)    aktualizacji komentarza o niestosowaniu zasady 2.2. poprzez wykreślenie zdania „Łączny udział przedstawicieli niedostatecznie reprezentowanej płci w składzie Rady Nadzorczej Banku oraz Zarządu Banku jest zgodny z celem wyznaczonym w Polityce wdrożonej w Banku i przekracza 30%.”
3)    aktualizacji komentarza o niestosowaniu zasady 2.4. poprzez wykreślenie jego dotychczasowego brzmienia oraz nadanie mu następującego brzmienia:
Bank nie stosował również zasady szczegółowej 2.4. „Dobrych Praktyk 2021” zgodnie z którą głosowania rady nadzorczej i zarządu powinny być jawne, chyba że co innego wynika z przepisów prawa. Bank podziela pogląd Komitetu ds. Ładu Korporacyjnego GPW, iż wszelkie uchwały, bez względu na tryb głosowania, są podejmowane przez Zarząd Banku i Radę Nadzorczą w sposób rzetelny i transparentny, tj. po ich należytym przedyskutowaniu i wyrażeniu opinii przez wszystkich członków organu, co znajduje odzwierciedlenie w protokołach z posiedzeń organów statutowych. Dlatego też zarówno Regulamin Rady Nadzorczej, jak i Regulamin Zarządu Banku przewidują co do zasady głosowania jawne, zawierając jedynie wyjątki, dopuszczające możliwość przeprowadzenia głosowania tajnego w przypadkach przewidzianych prawem oraz w innych wskazanych przypadkach: 
1.    Regulamin Rady Nadzorczej stanowi o obowiązku zarządzenia przez Przewodniczącego głosowania tajnego tylko w jednym przypadku, mianowicie na żądanie choćby jednego członka Rady Nadzorczej, jako wyjątek od zasady głosowania w trybie jawnym (§ 11 ust. 8 Regulaminu). Pozostałe przepisy Regulaminu odnoszące się do głosowania tajnego zostały już uchylone lub zmienione przez Radę Nadzorczą,
2.    Regulamin Zarządu Banku stanowi, że uchwały są podejmowane w głosowaniu jawnym. Jako wyjątek od tej zasady Regulamin wskazuje, iż tylko w sytuacjach określonych przepisami prawa lub w innych uzasadnionych przypadkach Prezes Zarządu może zarządzić głosowanie tajne (§ 8 ust. 2 Regulaminu).
Ze względu na szczególny charakter sektora bankowego, w ocenie Banku nie jest bowiem możliwe enumeratywne określenie w przepisach prawa wszystkich sytuacji, w których głosowanie tajne byłoby optymalnym rozwiązaniem z punktu widzenia ładu korporacyjnego Banku. Z tego względu Bank nie dokonuje całkowitego wyłączenia możliwości zarządzenia głosowania tajnego w przypadkach innych niż określone przepisami prawa. Bank ograniczył taką możliwość do wskazanych powyżej przypadków, uznając takie rozwiązanie za optymalny kompromis pomiędzy postulatem pełnej transparentności procesu decyzyjnego w Banku, a koniecznością zapewnienia członkom Zarządu Banku i Rady Nadzorczej możliwości dostosowania sposobu działania do szczególnych okoliczności.