Zarządzanie

Etyka w biznesie

Bank prowadzi działalność w sposób odpowiedzialny, transparentny i zrównoważony, z uwzględnieniem kryteriów ESG. Bank w swojej Strategii ESG zobowiązał się do dążenia do zachowania najwyższych standardów ładu korporacyjnego i rozwijania etycznego podejścia do biznesu.
  • Dobre Praktyki Spółek Notowanych na GPW

    • W 2021 roku Zarząd Banku Pekao S.A. podjął obowiązującą także w 2023 roku uchwałę o przyjęciu do stosowania przez Bank Dobrych Praktyk Spółek Notowanych na GPW 2021 wydanych przez Giełdę Papierów Wartościowych. Dobre Praktyki zastąpiły Dobre Praktyki Spółek Notowanych na GPW
      2016, które Bank stosował do 30 czerwca 2021 roku. Dobre Praktyki to zbiór zasad ładu korporacyjnego, którym od 2021 roku, na podstawie przepisów Regulaminu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie S.A., podlegają emitenci akcji notowanych na Głównym Rynku GPW. Dobre Praktyki uwzględniają aktualny stan prawny i najnowsze trendy z obszaru Corporate Governance, a także postulaty uczestników rynku zainteresowanych coraz lepszym ładem korporacyjnym w spółkach giełdowych. W Dobrych Praktykach ujęto również wymogi związane z obszarem ESG, m.in. kwestie zrównoważonego rozwoju, różnorodności w składzie organów spółek i równości wynagrodzeń.
  • Kodeks postępowania Grupy Pekao

    • Obowiązujący Kodeks Postępowania Grupy Pekao przyjęty Uchwałą Zarządu Banku z dnia 3 grudnia 2021 roku oraz Uchwałą Rady Nadzorczej Banku z dnia 13 grudnia 2021 roku zawiera najważniejsze zasady, którymi powinni kierować się wszyscy pracownicy Grupy Pekao, niezależnie od zajmowanego stanowiska czy podstawy zatrudnienia. Kodeks Postępowania zawiera deklaracje wartości, misji Banku i wizji działalności obejmującej najważniejsze zasady i normy postępowania, kształtując wybory etyczne pracowników oraz ich zachowania. W Kodeksie Postępowania Grupa Pekao wyraża swoje wsparcie dla zrównoważonego rozwoju gospodarczego i społecznego oraz działań na rzecz ochrony środowiska i przeciwdziałania zmianom klimatu. Kodeks Postępowania odwołuje się do przyjętej Strategii ESG, która podsumowuje podejście i priorytety w zakresie środowiska, społeczeństwa i ładu korporacyjnego, deklarując rozwój Banku z zachowaniem wysokich standardów ładu korporacyjnego i etycznego podejścia do biznesu.
       

Przeciwdziałanie korupcji

Zdecydowanie zwalczamy wszelkie przejawy korupcji lub sytuacje mogące sprzyjać jej powstaniu. Bank nie toleruje działań mających znamiona korupcji dokonywanych przez pracowników, czy też przez inne osoby lub jednostki mające jakiekolwiek relacje z Bankiem. Pracownicy, którzy odmówią udziału w czynnościach noszących znamiona korupcji, oraz Ci, którzy ujawnią fakt dokonania takich czynności lub ich próby przez inne osoby/podmioty, podlegają pełnej ochronie. Ponadto Bank nie toleruje oferowania, obiecywania, żądania, dawania lub akceptowania przez pracowników Banku lub inne osoby lub podmioty mające relacje z Bankiem jakichkolwiek płatności przyśpieszających bieg sprawy (facilitation payments).

Polityka przeciwdziałania korupcji w Grupie Banku Pekao S.A. obejmuje wszelkie aspekty działalności Banku. Zgodnie z jej wytycznymi w Banku przyjęto Program przeciwdziałania korupcji.

Składa się on z następujących elementów:
Zasady i procedury oraz Programy szkoleniowe
Zasady i procedury oraz Programy szkoleniowe
Proces projektowania, nadzorowania, wprowadzania mechanizmów kontrolnych w zakresie przeciwdziałania korupcji
Proces projektowania, nadzorowania, wprowadzania mechanizmów kontrolnych w zakresie przeciwdziałania korupcji
Szacowanie ryzyka braku zgodności dla procesu „Przeciwdziałanie korupcji”
Szacowanie ryzyka braku zgodności dla procesu „Przeciwdziałanie korupcji”
Zapewnienie bezpiecznych i łatwo dostępnych kanałów komunikacji
Zapewnienie bezpiecznych i łatwo dostępnych kanałów komunikacji
Raportowanie do Zarządu Banku
Raportowanie do Zarządu Banku
Dokładna i uczciwa rejestracja wszystkich transakcji w księgach i dokumentach
Dokładna i uczciwa rejestracja wszystkich transakcji w księgach i dokumentach
  • Oficer ds. Przeciwdziałania Korupcji

    • W Departamencie Zgodności Banku Pekao realizowane są funkcje Oficera ds. Przeciwdziałania Korupcji, do którego należy zgłaszać informacje o próbie korupcji lub działaniach mających znamiona korupcji. Oficer ds. Przeciwdziałania Korupcji jest upoważniony do badania podejrzanych lub faktycznych działań noszących znamiona korupcji, w tym do żądania od osoby podejrzanej o działania korupcyjne dokumentów i przeglądania ich oraz do raportowania takich przypadków zgodnie z przewidzianą procedurą. Szczegółowe zadania Oficera ds. Przeciwdziałania Korupcji, w tym opracowywanie, wdrażanie i nadzorowanie skutecznego Programu przeciwdziałania korupcji, przeprowadzanie procesu legislacyjnego w przedmiocie przepisów wewnętrznych Banku w zakresie przeciwdziałania korupcji definiuje Polityka przeciwdziałania korupcji.
  • Procedura zgłaszania naruszeń (whistleblowing)

    • W dniu 26.12.2023 r. weszła w życie Procedura zgłaszania naruszeń (whistleblowing) w Banku Pekao S.A. , która zastąpiła dotychczas obowiązującą Politykę zgłaszania Naruszeń (whistleblowing) Banku Pekao S.A. Jest ona wyrazem zaangażowania Banku w promowanie kultury korporacyjnej wspierającej zachowania etyczne. Jej celem jest stworzenie bezpiecznych kanałów sygnalizowania wszelkich działań lub zaniechań niezgodnych z prawem lub mających na celu obejście prawa, naruszających obowiązujące w Banku regulacje wewnętrzne bądź standardy etyczne, obejmujących zarówno zaistniałe jak i potencjalne naruszenia, do których doszło lub prawdopodobnie dojdzie w Banku, w tym próba ukrycia takich naruszeń.
  • Zarządzanie konfliktem interesów

    • W Banku stosuje się metodykę zarządzania konfliktami interesów, która umożliwia identyfikację, ocenę ryzyka braku zgodności związaną z danym konfliktem, wybór odpowiednich środków zapewniających zapobieganie, minimalizowanie negatywnych skutków lub wygaszanie konfliktów interesów oraz ich monitorowanie. Bank definiuje okoliczności, w których najczęściej identyfikowane są konflikty interesów, uwzględniając zarówno obszary potencjalnie narażone na ryzyko powstania konfliktu interesów, jak i rodzaje relacji, dotyczących Banku, pracowników, podmiotów należących do Grupy Pekao oraz podmiotów trzecich, w szczególności klientów i kontrahentów Banku. Zidentyfikowane rodzaje konfliktów interesów oraz środki zarządzania tymi konfliktami, które powinni stosować Pracownicy identyfikujący konflikt interesów, zamieszczane są w Matrycy Konfliktów Interesów.