Dbając o najwyższe standardy ładu korporacyjnego, stawiamy na etyczne podejście do biznesu, uwzględniając kwestie ESG w kluczowych obszarach działalności. Naszą odpowiedzialność za środowisko, otoczenie społeczne i jakość zarządzania ujmują:
Zarządzanie
Propagujemy etyczne podejście do biznesu
Kodeks Postępowania Grupy Pekao S.A.
Kodeks Postępowania opisuje najważniejsze zasady, którymi powinni kierować się wszyscy pracownicy. Zobowiązuje do przestrzegania wartości kształtujących kulturę organizacyjną, uczciwości i rzetelności oraz profesjonalizmu
Zasady Kodeksu odnoszą się do kontaktów z: interesariuszami: klientami, partnerami biznesowymi, przedstawicielami lokalnych społeczności, otoczeniem biznesowym oraz koleżankami i kolegami z pracy
Ład korporacyjny
Postanowienia Kodeksu Postępowania Grupy Pekao, obok zobowiązania do prowadzenia działań zgodnie z przepisami prawa, przepisami wewnętrznymi, rekomendacjami organów nadzoru i kontroli oraz ogólnie przyjętymi standardami rynkowymi, wskazują na konieczność:
Przeciwdziałanie korupcji
Składa się on z następujących elementów:
-
Oficer ds. Przeciwdziałania Korupcji
-
W Departamecie Zgodności Banku Pekao powołany został Oficer ds. Przeciwdziałana Korupcji, do którego należy zgłaszać informacje o próbie korupcji lub działaniach mających znamiona korupcji. Jest on upoważniony do badania podejrzanych lub faktycznych działań noszących znamiona korupcji, w tym do żądania od osoby podejrzanej o działania korupcyjne dokumentów i przeglądania ich oraz do raportowania takich przypadków zgodnie z przewidzianą procedurą.
-
-
Polityka whistleblowing
-
Obowiązująca Polityka zgłaszania naruszeń (whistleblowing) umożliwia działanie bezpiecznych kanałów sygnalizowania zaobserwowanych w Banku praktyk niezgodnych z obowiązującym prawem, regulacjami wewnętrznymi, nieuczciwych lub nieetycznych lub uzasadnionych podejrzeń ich zaistnienia oraz zapewnienie, że zgłoszone problemy zostaną przyjęte, poddane analizie i właściwie zarządzone, a osoba zgłaszające je w dobrej wierze będzie chroniona przed działaniami odwetowymi. Wykrycie naruszenia i zastosowane w konsekwencji działania naprawcze prowadzą do obniżenia bądź całkowitego wyeliminowania ryzyka utraty reputacji Banku.
-
-
Zarządzanie konfliktem interesów
-
Obowiązująca Polityka zarządzania konfliktami interesów w Grupie Pekao bazuje na metodyce zarządzania konfliktami interesów, która umożliwia identyfikację, ocenę ryzyka braku zgodności związaną z danym konfliktem, wybór odpowiednich środków zapewniających zapobieganie, minimalizowanie negatywnych skutków lub wygaszanie konfliktów interesów oraz ich monitorowanie. Zidentyfikowane rodzaje konfliktów interesów oraz środki zarządzania tymi konfliktami, które powinni stosować pracownicy identyfikujący konflikt interesów, zamieszczane są w Matrycy Konfliktów Interesów.
-
Nasi pracownicy, najcenniejszy kapitał
Zatrudnienie w Grupie
Łączna liczba pracowników wedle metodyki kalkulacji przyjętej przez Grupę Pekao (*) | GRUPA PEKAO |
Etaty | 14 304 |
Osoby | 14 462 |
*etapy/osoby aktywne (z wyłączeniem osób na długotrwałych urlopach), zatrudnione w oparciu o umowę o pracę z wyłączeniem zarządów |
-
Jak zarządzamy kapitałem ludzkim
-
Warunki zatrudnienia, pracy oraz świadczeń socjalnych regulują w naszym Banku przede wszystkim: Zakładowy Układ Zbiorowy Pracy, indywidualne umowy o pracę / kontrakty menedżerskie, Regulamin Pracy oraz Regulamin Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Większość spółek Grupy Kapitałowej Banku wprowadziła Regulaminy Pracy, Regulaminy Wynagrodzeń oraz Regulaminy Zakładowych Funduszy Świadczeń Socjalnych. Kluczowe regulacje dotyczących kwestii pracowniczych to:
-
Regulamin pracy
-
Regulamin pracy Banku Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna (dalej "Regulamin Pracy") ustala organizację i porządek w procesie pracy Banku Pekao oraz określa związane z tym prawa i obowiązki Banku i jego pracowników. Regulamin obowiązuje wszystkich pracowników Banku Pekao S.A. bez względu na rodzaj wykonywanej pracy i zajmowanego stanowiska oraz bez względu na podstawę nawiązania stosunku pracy.
-
-
Strategia wynagradzania
-
Strategia wynagradzania, opracowana zgodnie ze standardami działalności i wartościami leżącymi u podstaw misji Banku, jest odzwierciedlona w regulacjach wewnętrznych i stanowi czynnik pozwalający budować i chronić reputację Banku oraz tworzyć trwałe wartości dla wszystkich interesariuszy. Kluczową regulacją w tym obszarze jest Polityka Wynagrodzeń Banku Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna.
-
-
Polityka wynagrodzeń
-
Polityka Wynagrodzeń Banku Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna odzwierciedla misję i wartości w podejściu Banku do systemów wynagradzania, w szczególności: definiuje filary wynagradzania, zarządzanie strukturą, procesami korporacyjnymi i organizacyjnymi, potwierdza wymagania zgodności przyjętych systemów wynagradzania z powszechnie obowiązującym prawem, określa zasady monitorowania praktyk rynkowych oraz podejście do zagadnienia systemów wynagradzania zapewniających trwałość funkcjonowania Banku.
-
-
Zakładowy Układ Zbiorowy Pracy
-
Zakładowy Układ Zbiorowy Pracy określa zasady polityki kadrowo-płacowej Banku, w tym zasady i warunki wynagradzania pracowników banku oraz zasady przyznawania innych świadczeń związanych z pracą, w tym m.in.: zasady polityki kadrowej, czas pracy, zasady polityki płacowej, zasady kształtowania wynagrodzeń zasadniczych, fundusz premiowy, fundusz nagród motywacyjnych, bonusy, odprawy emerytalne i rentowe, odprawy związane z rozwiązywaniem stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników.
-
-
-
Różnorodność i równość
-
Przeciwdziałanie mobbingowi i dyskryminacji
-
Polityka antymobbingowa Banku Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna ustala zasady przeciwdziałania działaniom i zachowaniom o charakterze wskazującym mobbing. Wobec ich sprawców są niezwłocznie wyciągane stosowne konsekwencje. Zgodnie z zapisami Polityki antymobbingowej każde zgłoszenie rozpatruje Komisja Antymobbingowa, organ kolegialny powoływany przez pracodawcę do rozpatrywania skarg o mobbing.
-
Celem ujętym w 3. Filarze Strategii ESG jest redukcja luki w wynagrodzeniach pomiędzy kobietami i mężczyznami. Aspiracją Banku pozostaje też utrzymanie zrównoważonego poziomu liczby kobiet i mężczyzn na stanowiskach menedżerskich
Od 2020 r. realizujemy program "Bez cukru". Jego misją jest wspieranie i inspirowanie pań, które stanowią niemal 70% pracowników Pekao, do rozwoju w życiu i biznesie. W 2022 r. odbyło się 35 spotkań dotyczących m.in. komunikacji, świadomości liderskiej i psychologii relacji
Zdrowie i bezpieczeństwo w pracy
Nasza Grupa jest świadoma odpowiedzialności za bezpieczeństwo i ochronę zdrowia pracowników. Podstawowymi regulacjami w tym zakresie są Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy i ochrony przeciwpożarowej oraz Polityka Grupy Banku Pekao S.A. w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Zobowiązują one pracodawcę do:
Bank Pekao oferuje wszystkim pracownikom opiekę medyczną, świadczoną od kwietnia 2020 roku przez firmę PZU Zdrowie. Pracownicy Banku mogą skorzystać z pakietu podstawowych świadczeń medycznych z możliwością ich rozszerzenia. Równolegle Bank realizuje dodatkowe inicjatywy:
- Szczepienia przeciwko grypie i dodatkowe badania profilaktyczne dla pracowników.
- Działania profilaktyczne w zakresie COVID-19, np.: zakup środków ochrony osobistej, zakup stojaków z dyspenserem, organizacja pracy zdalnej.
- Program "Bierz Zdrowie za Rogi" motywujący pracowników do aktywności fizycznej, prawidłowego odżywiania się o podejmowania walki ze stresem.
- Akcja "MiLOVE biegi z Żubrem - pomaganie przez bieganie", podczas której "wirtualne" mile zebrane przez pracowników w trakcie spacerów lub biegów zostają wykorzystane na szczytny cel.
- "Program redukcji stresu w 12 krokach", bazujący na ćwiczeniach uważności.
- Kampania profilaktyczna przeprowadzona z lekarzami PZU Zdrowie.
Zarządzanie innowacjami
Inicjatywy Laboratorium Innowacji:
Współpraca z uczelniami
Intensywny rozwój Banku Pekao możliwy jest m.in. dzięki jego obecnym i przyszłym pracownikom, dlatego Bank stawia na pozyskiwanie kadr, które dopiero wchodzą na rynek pracy. Współpracujemy z czołowymi uczelniami wyższymi w kraju i bierzemy udział w wielu inicjatywach organizowanych przez samorządy studenckie i uczelnie. Przedstawiciele Banku byli obecni na wydarzeniach takich, jak: Dni Kariery Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego oraz Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Tydzień z Doradcami Kariery SGH, Targi Pracy Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych, Targi Pracy IT na Wojskowej Akademii Technicznej, Inżynierskie Targi Pracy czy Absolvent Talent Days.