Społeczeństwo

Misja, wartości i kultura korporacyjna

Misja Banku Pekao sformułowana w Strategii biznesowej na lata 2021-2024 brzmi:


Bank kontynuuje działania na rzecz budowania silnych relacji z przedsiębiorcami i zapewniania bezpieczeństwa klientom.
Jednym z kluczowych elementów kultury Banku Pekao są określone w 2021 roku wartości Banku, czyli:
ekologiczny dostęp do usług
#prosto
wspieranie zrównoważonego rozwoju społeczeństwa i gospodarki
#razem
działania społeczne
#odważnie
tes
#odpowiedzialnie

To one wyznaczają standardy postępowania pracowników Banku i budują zaangażowanie wokół wspólnych celów.

W 2023 roku w Banku zrealizowano szereg kulturowych inicjatyw, które miały na celu promocję zachowań zgodnych z wartościami, a w konsekwencji budowania jeszcze lepszego środowiska pracy, m. in.:

  • Turniej Czterech Wartości,
  • obchody Światowego Dnia Wartości,
  • stworzenie dokumentu „ŻubRady” stanowiącego zbiór zasad współpracy, którymi powinien kierować się każdy pracownik Banku.
     

10 zasad United Nations Global Compact

Bank Pekao, jako członek United Nations Global Compact, w pełni identyfikuje się z 10 zasadami Global Compact, wspiera działania tej organizacji na rzecz zrównoważonego rozwoju i podejmuje liczne inicjatywy na rzecz przestrzegania praw człowieka, poprawy warunków pracy, dbałości o środowisko naturalne i przeciwdziałania korupcji. Poszczególne zasady UN Global Compact znajdują odzwierciedlenie w politykach i wewnętrznych regulacjach Banku oraz Grupy Pekao przytoczonych w niniejszym Oświadczeniu.

W 2023 roku Bank przyjął Kodeks etyki dostawców Banku Pekao S.A., który również opiera się m.in. na 10 zasadach UN Global Compact.

Kodeks etyki dostawców Banku Pekao S.A.

Bank oczekuje, że w zakresie poszanowania praw człowieka i pracownika, a także zapewnienia pracownikom bezpiecznego środowiska pracy, dostawcy:
 
  • nie zezwalają na jakiekolwiek formy pracy przymusowej, dają wszystkim pracownikom prawo do rozwiązania stosunku pracy w dowolnym momencie,
  • nie korzystają z pracy dzieci,
  • wypłacają obowiązkowe wynagrodzenie i świadczenia, przestrzegają przepisów dotyczących potrąceń z wynagrodzenia,
  • przeciwdziałają mobbingowi w miejscu pracy,
  • dają pracownikom prawo do swobodnego zrzeszania się, negocjacji grupowych i wybierania swoich przedstawicieli zgodnie z przepisami prawa,
  • określają, oceniają i kontrolują narażenie pracowników na zagrożenia dla zdrowia oraz bezpieczeństwa, w tym na szkodliwe czynniki: chemiczne, biologiczne, fizyczne i ergonomiczne,
  • zapewniają odpowiednie środki ochrony osobistej, a także udzielają pracownikom informacji na temat ryzyka wynikającego z zagrożeń BHP i przepisów przeciwpożarowych,
  • nie dyskryminują pracowników.
W zakresie ładu korporacyjnego, Bank oczekuje że dostawcy działają w oparciu o najwyższe standardy etyczne oraz przestrzegają obowiązujących przepisów prawa w szczególności dotyczących:
oświata i wychowanie dzieci i młodzieży
ochrony informacji prawnie chronionych
przedsięwzięcia naukowo-badawcze
terminowego regulowania zobowiązań finansowych
popularyzowanie wiedzy bankowej
przeciwdziałania korupcji
pomoc osobom chorym i niepełnosprawnym
przeciwdziałania „praniu” pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu i działalności przestępczej
upowszechnianie kultury fizycznej i sportu
ochrony konsumenta
ochrona środowiska
tajemnicy zawodowej i tajemnicy przedsiębiorstwa
realizacja projektów charytatywnych
ochrony danych osobowych
upowszechnianie kultury
przeciwdziałania praktykom monopolistycznym
stosowania zasad uczciwej konkurencji
stosowania zasad uczciwej konkurencji
przeciwdziałania konfliktowi interesów
przeciwdziałania konfliktowi interesów
ochrony własności intelektualnej oraz dokonywania transferu technologii i know-how
ochrony własności intelektualnej oraz dokonywania transferu technologii i know-how

Bank jako pracodawca

Grupa Pekao dba o pozycję pracodawcy pierwszego wyboru. Naszym priorytetem jest pozyskanie z rynku utalentowanych kandydatów o odpowiednim profilu zawodowym oraz utrzymanie najlepszych pracowników Banku nastawionych na współpracę.


W 2024 roku Bank Pekao po raz czternasty otrzymał tytuł Top Employer, czym umocnił swoją pozycję jednego z najlepszych pracodawców w kraju. Dzięki doskonałej polityce kadrowej oraz stale ulepszanym praktykom HR, organizacja stwarza inspirujące, przyjazne środowisko pracy dla zatrudnionych w niej osób oraz atrakcyjną ofertę dla kandydatów.
Bank Pekao na przestrzeni lat był wielokrotnie wyróżniany jako jeden z najlepszych pracodawców w Polsce. Pekao w 2024 roku uzyskało kolejny certyfikat HR Najwyższej Jakości przyznawany przez Polskie Stowarzyszenie Zarządzania Zasobami Ludzkimi. Bank jest trzykrotnym laureatem konkursu Friendly Workplace, organizowanego przez portal MarkaPracodawcy.pl, został również dwukrotnie wyróżniony w konkursie Best Quality Employer, którego organizatorem jest Centralne Biuro Certyfikacji Krajowej. Do zdobycia wymienionych nagród przyczyniły się m.in. liczne inicjatywy mające wpływ na budowę angażującej, opartej na szacunku kultury organizacyjnej, inwestycje w rozwój i szkolenia pracowników, działania podejmowane na rzecz ich zdrowia, czy wdrażanie innowacyjnych rozwiązań w obszarze HR.

Szkolenia

Grupa Pekao tworzy możliwości indywidualnego rozwoju zawodowego pracowników poprzez inwestycje w szkolenia oraz podnoszenie kompetencji i umiejętności. W 2023 roku główne priorytety szkoleniowe Banku obejmowały:

aplikacja peopay
rozszerzanie wiedzy specjalistycznej pracowników Banku w szczególności rozwój kompetencji przyszłości
aplikacja peopay kids
rozwój umiejętności sprzedażowych
usługi cyfrowej tożsamości PekaoID oraz Profil Zaufany
realizację szkoleń z zakresu cyberbezpieczeństwa
rozwój przywództwa – szkolenia dla kadry menedżerskiej
rozwój przywództwa – szkolenia dla kadry menedżerskiej
realizację programów szkoleń obligatoryjnych wynikających z wewnętrznych oraz zewnętrznych regulacji
realizację programów szkoleń obligatoryjnych wynikających z wewnętrznych oraz zewnętrznych regulacji

W 2023 roku Bank zrealizował ponad 227 tys. godzin szkoleń synchronicznych (klasowych i wirtualnych klas). Pracownicy Grupy Pekao odbyli 279 tys. godzin szkoleń w formie e-learnig.

Opieka medyczna i działania prozdrowotne

Bank Pekao S.A. oferuje wszystkim pracownikom Banku opiekę medyczną, świadczoną przez firmę PZU Zdrowie. Pracownicy Banku mogą skorzystać z pakietu podstawowych świadczeń medycznych z możliwością ich rozszerzenia. Z szerokiego zakresu usług medycznych wynegocjowanych przez Bank, mogą korzystać także wskazani przez pracownika członkowie rodziny, tj. dzieci, dzieci powyżej 26. roku życia, współmałżonkowie, partnerzy, rodzice, teściowie oraz seniorzy.

Ponadto Bank promuje różne inicjatywy prozdrowotne (np. szczepienia przeciwko grypie) oraz prowadzi cykl edukacyjny za pośrednictwem intranetu „Pigułka zdrowia”, który wspiera pracowników w rozwijaniu nawyków prozdrowotnych oraz przybliża istotne elementy opieki medycznej. Bank podejmuje również liczne działania promujące i wspierające kwestię zdrowego odżywiania, higieny snu, jak i zdrowia mentalnego wśród swoich pracowników.

Wolontariat pracowniczy

W wolontariacie pracowniczym może wziąć udział pracownik każdej jednostki (placówki) Banku na terenie całego kraju, niezależnie od położenia i wielkości. Ma do dyspozycji 16 godzin w ciągu roku kalendarzowego. Działalność wolontariacka Banku jest bardzo szeroka i obejmuje:
 

język migowy
edukację
szkolenia dla pracowników
niesienie pomocy
program Prosto po polsku
wyrównywanie szans
zapobieganie wykluczeniu
zapobieganie wykluczeniu
podtrzymywanie i upowszechnianie tradycji narodowej oraz dziedzictwa kulturowego
podtrzymywanie i upowszechnianie tradycji narodowej oraz dziedzictwa kulturowego

Liczba godzin spędzonych na wolontariacie przez pracowników Banku systematycznie rośnie. W 2023 roku ilość godzin wolontariackich zwiększyła się o 43% w porównaniu do 2021 roku i o 11% w porównaniu do 2022 roku.
 

Poznaj nasze inicjatywy wolontariackie

Konkurs grantowy „Jesteśmy blisko”

Jedną z form działania wolontariatu pracowniczego jest konkurs „Jesteśmy blisko”, kierowany do pracowników działających na rzecz lokalnych społeczności w swoim otoczeniu, dostrzegających ich potrzeby. Wyróżnikiem takiej formy zaangażowania pracowników w aktywność społeczną jest różnorodność obszarów wolontariatu i pomysłów na pomaganie. Dzięki temu udało się doposażyć w sprzęt i niezbędne materiały szkoły, placówki opieki nad dziećmi i osobami z niepełnosprawnościami, lokalne stowarzyszenia i schroniska dla bezdomnych zwierząt.

Honorowe krwiodawstwo

Bank Pekao angażuje się w akcję honorowego oddawania krwi z udziałem pracowników. Inicjatywy odbywały się w Centrali Banku oraz lokalnie w placówkach, przy odpowiednim przygotowaniu miejsca do przyjęcia krwiodawców również spoza grona pracowników.

Edukacja finansowa

Wolontariusze z Banku prowadzili zajęcia dla młodzieży szkolnej w programie edukacji finansowej BAKCYL we współpracy z partnerem społecznym Banku w Wolontariacie, Warszawskim Instytutem Bankowości przy Związku Banków Polskich. Eksperci banku przygotowują i prowadzą lekcje tematyczne on-line dla szkół współpracujących z WIB, m.in.: AI w pigułce czy Rynek pracy i kompetencje przyszłości.

Edukacja ekologiczna

Bank kontynuował program edukacji ekologicznej dla pracowników pt. EKOlogia na bank!, uruchamiając II edycję, podczas której partnerzy Banku w Wolontariacie - Centrum UNEP/GRID-Warszawa – Zakład Narodowej Fundacji Ochrony Środowiska przybliżyli pracownikom Banku zagadnienia związane z tematem: „Bioróżnorodność w naszym otoczeniu. Drzewa. Ptaki. Owady”. Pracownicy Banku wzięli również udział w wielu akcjach eko – wolontariatu, m.in.: sprzątanie lasów w nadleśnictwach, w Nowym Gaju wykonali zewnętrzne donice kwietne, ziołowe i owocowe, które następnie zostały przekazane SOS Wiosce Dziecięcej w Kraśniku; w ramach Festiwalu Kultury Pszczelarskiej w Lublinie, przygotowali m.in. dwa pokazowe ule edukacyjne, które przekazano do Technikum Pszczelarskiego w Pszczelej Woli.

Partnerzy społeczni Banku w Wolontariacie

Bank współpracuje z partnerami społecznymi w ramach Wolontariatu i wspólnie zaprasza wolontariuszy do podjęcia inicjatyw w obszarach: edukacji ekonomicznej, działalności charytatywnej i pomocy społecznej, ekologii i ochrony środowiska, zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego. Są to m.in.: Centrum UNEP/GRID-Warszawa - Zakład Narodowej Fundacji Ochrony Środowiska, Fundacja Apiterra, Fundacja Warszawski Instytut Bankowości, Fundacja Zdrowy Ruch, Muzeum Powstania Warszawskiego, Polski Czerwony Krzyż, Stowarzyszenie Anthill, Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce, Towarzystwo Opieki nad Zwierzętami w Polsce.

Działalność sponsoringowa

Polityka realizowana przez Bank oraz Grupę Pekao w obszarze działalności sponsoringowej ukierunkowana jest na wzmacnianie wizerunku Banku oraz podmiotów Grupy Pekao jako instytucji otwartych i nowoczesnych, bliskich klientom i społecznościom, w których Bank oraz Grupa Pekao działają.

Poznaj projekty sponsoringowe Banku Pekao S.A.

Sport

W 2023 roku kontynuowaliśmy współpracę z Polskim Związkiem Koszykówki (PZKosz) i Polską Ligą Koszykówki S.A. (PLK), a także wspieraliśmy Reprezentację Polski w koszykówce oraz rozgrywki młodzieżowe. Bank w trakcie 2023 roku zdecydował się na podpisanie nowej umowy z PZKosz i PLK, dzięki czemu będzie obecny w polskiej koszykówce co najmniej do połowy 2026 roku.

Wydarzenia o charakterze ekonomiczno-gospodarczym

W 2023 roku wspieraliśmy także inicjatywy o charakterze ekonomiczno-gospodarczym. Byliśmy obecni m.in. na Impact’23, Kongresie Bankowości Korporacyjnej i Inwestycyjnej, Forum Ekonomicznym w Karpaczu oraz Forum Krynica 2023.

Ochrona żubrów

Od wielu lat Bank konsekwentnie angażuje się w ochronę polskich żubrów. Wsparcie udzielane przez Bank przeznaczane jest m.in. na dywersyfikację i rozwój populacji, opiekę nad stadami, a także na dofinansowanie projektów naukowych i edukacyjnych propagujących ochronę tego wyjątkowego i unikalnego zagrożonego wyginięciem gatunku. Bank Pekao od dwóch dekad wspiera realizację zadań statutowych Białowieskiego Parku Narodowego, jako sponsor i partner parku.

Dbałość o klienta

W 2023 roku skoncentrowaliśmy się na poprawie satysfakcji klientów, określiliśmy priorytetowe kierunki i plan działań. Osiągnięcia w 2023 roku:
 
  • Odnotowaliśmy jeden z najwyższych na rynku bankowym wzrost wskaźnika NPS w badaniu klientów indywidualnych o 10 pp. w IV kwartale 2023 roku w stosunku do IV kwartału 2022 roku.
  • Ponad 42% reklamacji zarejestrowanych w 2023 zostało rozpatrzonych w terminie nie dłuższym niż 7 dni. W porównaniu do 2022 roku jest to wynik lepszy o 10 pp.
  • W ogólnym rankingu Złotego Bankiera awansowaliśmy o jedno miejsce w stosunku do poprzedniego roku i zajęliśmy 5. pozycję.
  • W rankingu Przyjazny Bank Newsweeka w kategorii Bank dla Kowalskiego awansowaliśmy z 8. na 5. pozycję.
  • W rankingu Forbes w kategorii Bank Przyjazny Firmie 2023 nadal znajdujemy się w gronie liderów, zajmując 3. miejsce.
  • W ogólnym rankingu Instytucja Roku 2023 zajęliśmy 3. Miejsce na podium, co oznacza awans o trzy miejsca w stosunku do poprzedniego roku.

Konsekwentnie dbamy o wprowadzenie kultury prostej komunikacji w naszym banku poprzez następujące działania w 2023 roku:
wprowadziliśmy nowe uproszczone wzory regulaminów i umów
wprowadziliśmy nowe uproszczone wzory regulaminów i umów
wzmocniliśmy zespół konsultantów prostego języka
wzmocniliśmy zespół konsultantów prostego języka
przeszkoliliśmy kilkaset nowych pracowników w zakresie zasad tworzenia prostych i poprawnych tekstów
przeszkoliliśmy kilkaset nowych pracowników w zakresie zasad tworzenia prostych i poprawnych tekstów
przeprowadziliśmy szereg warsztatów szkoleniowych dla osób prowadzących korespondencję z klientami
przeprowadziliśmy szereg warsztatów szkoleniowych dla osób prowadzących korespondencję z klientami
•	w ramach programu „Prosto po polsku” prowadzimy intranetowe kompendium wiedzy o prostym języku
w ramach programu „Prosto po polsku” prowadzimy intranetowe kompendium wiedzy o prostym języku