Klienci indywidualni Banku Pekao S.A. mogą skorzystać z ustawowego bezzwrotnego wsparcia w ramach Funduszu Wsparcia Kredytobiorców

Warunki i zakres wsparcia 
Jeżeli spłacasz u nas kredyt mieszkaniowy możesz złożyć wniosek o udzielenie ustawowego bezzwrotnego wsparcia ze środków Funduszu Wsparcia Kredytobiorców. 
Wsparcie polega na spłacie przez Fundusz Wsparcia Kredytobiorców równowartości przewidywanych:

  • 12 miesięcznych rat kapitałowych i odsetkowych kredytu mieszkaniowego, w przypadku, gdy Twój dom jednorodzinny lub lokal mieszkalny, których dotyczy kredyt mieszkaniowy, zostały uszkodzone lub zniszczone na skutek powodzi i znajdują się na terenie gminy, na której obszarze wprowadzono stan klęski żywiołowej w związku z powodzią we wrześniu 2024 roku, oraz utraciłeś, chociażby czasowo, możliwość korzystania z tego domu lub jego części lub tego lokalu.

Wsparcie będzie zaliczane na spłatę zobowiązań kredytobiorcy w kolejności wynikającej z  umowy kredytu i nie podlega zwrotowi.

Jak skorzystać
Aby skorzystać z tego rozwiązania wystarczy, że złożysz wniosek (wzór wniosku): 

  • w bankowości internetowej Pekao24/ aplikacji mobilnej PeoPay, (Oferty i Wnioski -> Usługi -> Dyspozycje i zaświadczenia -> Wniosek o udzielenie wsparcia),
  • w oddziale banku, 
  • drogą pocztową na adres korespondencyjny banku. 

Ważne
Nie później niż 21 dni od daty złożenia wniosku, poinformujemy Cię o decyzji. W celu podpisania umowy, na podstawie której wypłacimy wsparcie, zapraszamy wszystkich kredytobiorców do najbliższego oddziału Banku Pekao. Termin na podpisanie umowy to 14 dni od otrzymania informacji o pozytywnym rozpatrzeniu wniosku. W przypadku niepodpisania umowy w wyznaczonym terminie, konieczne będzie złożenie nowego wniosku o udzielenie wsparcia.
Za złożenie i rozpatrzenie wniosku nie pobierzemy opłaty.


Fundusz Wsparcia Kredytobiorców a inne programy wsparcia

FWK
Jeżeli korzystasz z innego wsparcia z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców,  zawarcie umowy o wsparcie powodziowe z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców spowoduje, że dotychczasowe wsparcie przestanie być wypłacane. 

Po zakończeniu wypłaty wsparcia udzielonego w ramach bezzwrotnego wsparcia powodziowego możesz ubiegać się o udzielenie standardowego wsparcia na podstawie art. 3 ust. 1 Ustawy z 9 października 2015 roku o wsparciu kredytobiorców, którzy zaciągnęli kredyt mieszkaniowy i znajdują się w trudnej sytuacji finansowej w zakresie niewykorzystanym (do łącznego limitu kwoty i okresu dla tego wsparcia). 

Wakacje kredytowe
Jeżeli korzystasz z wakacji kredytowych możesz także złożyć wniosek o przyznanie bezzwrotnego wsparcia powodziowego. W takiej sytuacji bank wypłaci wsparcie po zakończeniu tych wakacji.

Kredyt Bezpieczny 2%
Jeżeli spłacasz kredyt bezpieczny 2%, wtedy Fundusz Wsparcia Kredytobiorców  spłaci część raty, którą powinieneś pokryć ze swoich środków pod warunkiem złożenia wniosku o przyznanie bezzwrotnego wsparcia powodziowego.
Nie stosuje się przesunięcia okresu przyznanych dopłat, ponieważ dopłaty są stosowane zgodnie z pierwotnym harmonogramem. Dopłata jest należna, jeśli nastąpi spłata pozostającej części raty zgodnie z harmonogramem, przez kredytobiorcę lub ze środków wsparcia powodziowego z Fundusz Wsparcia Kredytobiorców.
Jeżeli przewidywana wysokość raty wskazana w umowie wsparcia nie pokryje całości wymaganej raty, kredytobiorca jest obowiązany do uzupełnienia brakującej kwoty. Jest to istotne w przypadku kredytu bezpiecznego 2%, ponieważ w przypadku braku pokrycia pełnej raty w dniu jej płatności, kredytobiorca nie będzie uprawniony do otrzymania dopłat z Banku Gospodarstwa Krajowego.

Bank Gospodarstwa Krajowego wstrzyma wypłatę wsparcia w przypadku:

  • całkowitej spłaty kredytu – od dnia dokonania spłaty ostatniej raty,
  • zbycia przedmiotu kredytowania – od dnia otrzymania informacji o zbyciu,
  • podjęcia czynności egzekucyjnych z przedmiotu kredytowania – od dnia podjęcia pierwszej czynności egzekucyjnej,
  • wypowiedzenia umowy kredytu mieszkaniowego – od dnia upływu okresu wypowiedzenia,
  • jeśli przy składaniu wniosku złożysz nieprawdziwe oświadczenia dot. uprawnień do skorzystania ze wsparcia.

Dodatkowo, w takim przypadku masz obowiązek zwrócić kwotę przyznanego wsparcia wraz z odsetkami ustawowymi naliczonymi od dnia, gdy Bank Gospodarstwa Krajowego je przekazał.

Kiedy wsparcie nie może być przyznane
Nie otrzymasz wsparcia jeśli:

  • wypowiedzieliśmy Ci umowę kredytu mieszkaniowego przed złożeniem wniosku o wsparcie,
  • są prowadzone czynności egzekucyjne wobec nieruchomości, którą u nas skredytowałeś/skredytowałaś.

Przez całą dobę możesz zadzwonić na Infolinię pod nr +48 519 222 222 lub skontaktować się z naszymi konsultantkami i konsultantami w aplikacji PeoPay lub serwisie Pekao24. 
 

Wspieramy klientów Banku Pekao S.A. poszkodowanych przez powódź – Pakiet pomocowy SOS

Przygotowaliśmy działania pomocowe dla naszych klientów poszkodowanych w powodzi we wrześniu 2024 r. 

Z pakietu mogą skorzystać klienci, którzy:

  • posiadają miejsce zamieszkania lub których miejsce położenia nieruchomości zabezpieczonej hipotecznie lub miejsce wykonywania pracy lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej jest położone na obszarze objętym stanem klęski żywiołowej wskazanym w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 16 września 2024 roku w sprawie wprowadzenia stanu klęski żywiołowej na obszarze części województwa dolnośląskiego, lubuskiego, opolskiego oraz śląskiego lub w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 28 września 2024 roku w sprawie wprowadzenia stanu klęski żywiołowej na obszarze części województwa dolnośląskiego oraz lubuskiego
  • złożą do 31 grudnia 2024 r. wniosek o zawieszenie spłaty rat lub przesunięcie terminu prolongaty,
  • terminowo realizują swoje zobowiązania lub opóźnienie w spłacie kapitału lub odsetek nie przekraczało 30 dni na dzień 31 sierpnia 2024 roku lub na dzień złożenia ww. wniosku przez klienta oraz ich umowy nie zostały skutecznie wypowiedziane,
  • w zakresie klientów biznesowych na dzień złożenia ww. wniosku działalność gospodarcza klienta nie została zamknięta oraz nie został złożony wniosek o upadłość.

Pakiet umożliwia kredytobiorcom i pożyczkobiorcom zawieszenie spłat przyszłych rat kredytów i pożyczek na okres maksymalnie 3 miesięcy (klient ma możliwość wyboru zawieszenia 1, 2 lub 3 rat), następujących po dniu złożenia wniosku o zawieszenie.


W okresie zawieszenia spłaty rat naliczane będą odsetki umowne (o ile dana umowa przewiduje ich naliczanie), ale nie będą one wymagane w tym okresie. Odsetki te będą uwzględnione w ratach, które pozostały do spłaty po okresie zawieszenia, a okres kredytowania ulegnie wydłużeniu o okres zawieszenia spłaty rat.

W przypadku, gdy na dzień złożenia wniosku o zawieszenie klient ma zaległości w spłacie kredytu/pożyczki, nastąpi odroczenie spłaty zadłużenia przeterminowanego i wstrzymanie naliczania odsetek od zadłużenia przeterminowanego, od dnia złożenia wniosku do zakończenia okresu zawieszenia. W takim przypadku klient zobowiązany będzie do spłaty zaległości najpóźniej po upływnie okresu zawieszenia, co oznacza że w takim przypadku rata zaległa będzie płatna razem z pierwszą ratą po okresie zawieszenia.

Nie później niż 14 dni od daty złożenia wniosku, poinformujemy Cię o wyniku rozpatrzenia Twojego wniosku. Za złożenie i rozpatrzenie wniosku nie pobierzemy opłaty.

Pamiętaj, że przysługuje Ci prawo cofnięcia złożonego wniosku, nawet po jego akceptacji przez Bank.

Jeśli jesteś klientką/klientem indywidualnym, możesz zawiesić raty maksymalnie do 3 miesięcy dla: 

  • Kredytu mieszkaniowego (z wyłączeniem produktów wymienionych poniżej),
  • Pożyczki Ekspresowej,
  • Kredytu Raty z Żubrem.

Możesz także skorzystać z przesunięcia terminu prolongaty limitu w koncie do 3 miesięcy.

Przesunięcie terminu prolongaty umowy wiąże się z naliczaniem odsetek według zasad wskazanych w Umowie, jeśli limit pożyczki/ limit w saldzie debetowym będzie w tym czasie wykorzystywany.

Wniosek możesz złożyć za pośrednictwem:
w przypadku zawieszenia spłaty rat (wzór wniosku) :

  • w aplikacji PeoPay i serwisie Pekao24 w sekcji Wiadomości -> Pomoc dla powodzian,
  • w oddziale banku,
  • listownie na adres siedziby Banku Pekao S.A. , ul. Żubra 1, 00-066 Warszawa.

o prolongatę limitu w koncie (wzór wniosku):

  • w oddziale Banku Pekao S.A.,
  • listownie na adres siedziby Banku Pekao S.A. , ul. Żubra 1, 00-066 Warszawa.

Pakiet pomocowy SOS nie dotyczy:

  • Mieszkaniowego Kredytu Hipotecznego z Gwarancją BGK,
  • Mieszkaniowego Kredytu Budowlano-Hipotecznego z Gwarancją BGK,
  • Rodzinnego Kredytu Mieszkaniowego,
  • Bezpiecznego Kredytu Mieszkaniowego,
  • Eurokonta Hipotecznego Plus,
  • kredytu mieszkaniowego o stałej stopie procentowej dotowanego z budżetu państwa.

Jeśli prowadzisz biznes, możesz zawiesić raty maksymalnie do 3 miesięcy dla pożyczek w rachunku kredytowym i kredytów w rachunku kredytowym (wzór wniosku).

Jak złożyć wniosek o Pakiet pomocowy SOS dla firm? 

  • Mikroprzedsiębiorcy w aplikacji PeoPay lub bankowości elektronicznej Pekao24 dla Firm w sekcji Wiadomości -> Pomoc dla powodzian,
  • Mikroprzedsiębiorcy i przedstawiciele MŚP, którzy korzystają z PekaoBiznes24 po kontakcie ze swoim bankowym opiekunem złożą wniosek w dyspozycji ogólnej w tym serwisie,
  • w oddziale Banku Pekao S.A,
  • listownie na adres siedziby Banku Pekao S.A., ul. Żubra 1, 00-066 Warszawa.

Z kolei kredyty na Twoim rachunku bieżącym z zapadalnością do 31 grudnia 2024 r. możemy przedłużyć do 60 dni. W tym celu zapraszamy do oddziału.

Przez całą dobę możesz zadzwonić na Infolinię pod nr +48 519 222 222 lub skontaktować się z naszymi konsultantkami i konsultantami w aplikacji PeoPay lub serwisie Pekao24. 

Komunikat Związku Banków Polskich w sprawie rozwiązań banków dla powodzian -> Przejdź na zbp.pl