Klienci indywidualni Banku Pekao S.A. mogą skorzystać z ustawowego bezzwrotnego wsparcia w ramach Funduszu Wsparcia Kredytobiorców
Warunki i zakres wsparcia
Jeżeli spłacasz u nas kredyt mieszkaniowy możesz złożyć wniosek o udzielenie ustawowego bezzwrotnego wsparcia ze środków Funduszu Wsparcia Kredytobiorców.
Wsparcie polega na spłacie przez Fundusz Wsparcia Kredytobiorców równowartości przewidywanych:
- 12 miesięcznych rat kapitałowych i odsetkowych kredytu mieszkaniowego, w przypadku, gdy Twój dom jednorodzinny lub lokal mieszkalny, których dotyczy kredyt mieszkaniowy, zostały uszkodzone lub zniszczone na skutek powodzi i znajdują się na terenie gminy, na której obszarze wprowadzono stan klęski żywiołowej w związku z powodzią we wrześniu 2024 roku, oraz utraciłeś, chociażby czasowo, możliwość korzystania z tego domu lub jego części lub tego lokalu.
Wsparcie będzie zaliczane na spłatę zobowiązań kredytobiorcy w kolejności wynikającej z umowy kredytu i nie podlega zwrotowi.
Jak skorzystać
Aby skorzystać z tego rozwiązania wystarczy, że złożysz wniosek (wzór wniosku):
- w bankowości internetowej Pekao24/ aplikacji mobilnej PeoPay, (Oferty i Wnioski -> Usługi -> Dyspozycje i zaświadczenia -> Wniosek o udzielenie wsparcia),
- w oddziale banku,
- drogą pocztową na adres korespondencyjny banku.
Ważne
Nie później niż 21 dni od daty złożenia wniosku, poinformujemy Cię o decyzji. W celu podpisania umowy, na podstawie której wypłacimy wsparcie, zapraszamy wszystkich kredytobiorców do najbliższego oddziału Banku Pekao. Termin na podpisanie umowy to 14 dni od otrzymania informacji o pozytywnym rozpatrzeniu wniosku. W przypadku niepodpisania umowy w wyznaczonym terminie, konieczne będzie złożenie nowego wniosku o udzielenie wsparcia.
Za złożenie i rozpatrzenie wniosku nie pobierzemy opłaty.
Fundusz Wsparcia Kredytobiorców a inne programy wsparcia
FWK
Jeżeli korzystasz z innego wsparcia z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców, zawarcie umowy o wsparcie powodziowe z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców spowoduje, że dotychczasowe wsparcie przestanie być wypłacane.
Po zakończeniu wypłaty wsparcia udzielonego w ramach bezzwrotnego wsparcia powodziowego możesz ubiegać się o udzielenie standardowego wsparcia na podstawie art. 3 ust. 1 Ustawy z 9 października 2015 roku o wsparciu kredytobiorców, którzy zaciągnęli kredyt mieszkaniowy i znajdują się w trudnej sytuacji finansowej w zakresie niewykorzystanym (do łącznego limitu kwoty i okresu dla tego wsparcia).
Wakacje kredytowe
Jeżeli korzystasz z wakacji kredytowych możesz także złożyć wniosek o przyznanie bezzwrotnego wsparcia powodziowego. W takiej sytuacji bank wypłaci wsparcie po zakończeniu tych wakacji.
Kredyt Bezpieczny 2%
Jeżeli spłacasz kredyt bezpieczny 2%, wtedy Fundusz Wsparcia Kredytobiorców spłaci część raty, którą powinieneś pokryć ze swoich środków pod warunkiem złożenia wniosku o przyznanie bezzwrotnego wsparcia powodziowego.
Nie stosuje się przesunięcia okresu przyznanych dopłat, ponieważ dopłaty są stosowane zgodnie z pierwotnym harmonogramem. Dopłata jest należna, jeśli nastąpi spłata pozostającej części raty zgodnie z harmonogramem, przez kredytobiorcę lub ze środków wsparcia powodziowego z Fundusz Wsparcia Kredytobiorców.
Jeżeli przewidywana wysokość raty wskazana w umowie wsparcia nie pokryje całości wymaganej raty, kredytobiorca jest obowiązany do uzupełnienia brakującej kwoty. Jest to istotne w przypadku kredytu bezpiecznego 2%, ponieważ w przypadku braku pokrycia pełnej raty w dniu jej płatności, kredytobiorca nie będzie uprawniony do otrzymania dopłat z Banku Gospodarstwa Krajowego.
Bank Gospodarstwa Krajowego wstrzyma wypłatę wsparcia w przypadku:
- całkowitej spłaty kredytu – od dnia dokonania spłaty ostatniej raty,
- zbycia przedmiotu kredytowania – od dnia otrzymania informacji o zbyciu,
- podjęcia czynności egzekucyjnych z przedmiotu kredytowania – od dnia podjęcia pierwszej czynności egzekucyjnej,
- wypowiedzenia umowy kredytu mieszkaniowego – od dnia upływu okresu wypowiedzenia,
- jeśli przy składaniu wniosku złożysz nieprawdziwe oświadczenia dot. uprawnień do skorzystania ze wsparcia.
Dodatkowo, w takim przypadku masz obowiązek zwrócić kwotę przyznanego wsparcia wraz z odsetkami ustawowymi naliczonymi od dnia, gdy Bank Gospodarstwa Krajowego je przekazał.
Kiedy wsparcie nie może być przyznane
Nie otrzymasz wsparcia jeśli:
- wypowiedzieliśmy Ci umowę kredytu mieszkaniowego przed złożeniem wniosku o wsparcie,
- są prowadzone czynności egzekucyjne wobec nieruchomości, którą u nas skredytowałeś/skredytowałaś.
Przez całą dobę możesz zadzwonić na Infolinię pod nr +48 519 222 222 lub skontaktować się z naszymi konsultantkami i konsultantami w aplikacji PeoPay lub serwisie Pekao24.
Wspieramy klientów Banku Pekao S.A. poszkodowanych przez powódź – Pakiet pomocowy SOS
Przygotowaliśmy działania pomocowe dla naszych klientów poszkodowanych w powodzi we wrześniu 2024 r.
Z pakietu mogą skorzystać klienci, którzy:
- posiadają miejsce zamieszkania lub których miejsce położenia nieruchomości zabezpieczonej hipotecznie lub miejsce wykonywania pracy lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej jest położone na obszarze objętym stanem klęski żywiołowej wskazanym w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 16 września 2024 roku w sprawie wprowadzenia stanu klęski żywiołowej na obszarze części województwa dolnośląskiego, lubuskiego, opolskiego oraz śląskiego lub w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 28 września 2024 roku w sprawie wprowadzenia stanu klęski żywiołowej na obszarze części województwa dolnośląskiego oraz lubuskiego
- złożą do 31 grudnia 2024 r. wniosek o zawieszenie spłaty rat lub przesunięcie terminu prolongaty,
- terminowo realizują swoje zobowiązania lub opóźnienie w spłacie kapitału lub odsetek nie przekraczało 30 dni na dzień 31 sierpnia 2024 roku lub na dzień złożenia ww. wniosku przez klienta oraz ich umowy nie zostały skutecznie wypowiedziane,
- w zakresie klientów biznesowych na dzień złożenia ww. wniosku działalność gospodarcza klienta nie została zamknięta oraz nie został złożony wniosek o upadłość.
Pakiet umożliwia kredytobiorcom i pożyczkobiorcom zawieszenie spłat przyszłych rat kredytów i pożyczek na okres maksymalnie 3 miesięcy (klient ma możliwość wyboru zawieszenia 1, 2 lub 3 rat), następujących po dniu złożenia wniosku o zawieszenie.
W okresie zawieszenia spłaty rat naliczane będą odsetki umowne (o ile dana umowa przewiduje ich naliczanie), ale nie będą one wymagane w tym okresie. Odsetki te będą uwzględnione w ratach, które pozostały do spłaty po okresie zawieszenia, a okres kredytowania ulegnie wydłużeniu o okres zawieszenia spłaty rat.
W przypadku, gdy na dzień złożenia wniosku o zawieszenie klient ma zaległości w spłacie kredytu/pożyczki, nastąpi odroczenie spłaty zadłużenia przeterminowanego i wstrzymanie naliczania odsetek od zadłużenia przeterminowanego, od dnia złożenia wniosku do zakończenia okresu zawieszenia. W takim przypadku klient zobowiązany będzie do spłaty zaległości najpóźniej po upływnie okresu zawieszenia, co oznacza że w takim przypadku rata zaległa będzie płatna razem z pierwszą ratą po okresie zawieszenia.
Nie później niż 14 dni od daty złożenia wniosku, poinformujemy Cię o wyniku rozpatrzenia Twojego wniosku. Za złożenie i rozpatrzenie wniosku nie pobierzemy opłaty.
Pamiętaj, że przysługuje Ci prawo cofnięcia złożonego wniosku, nawet po jego akceptacji przez Bank.
Jeśli jesteś klientką/klientem indywidualnym, możesz zawiesić raty maksymalnie do 3 miesięcy dla:
- Kredytu mieszkaniowego (z wyłączeniem produktów wymienionych poniżej),
- Pożyczki Ekspresowej,
- Kredytu Raty z Żubrem.
Możesz także skorzystać z przesunięcia terminu prolongaty limitu w koncie do 3 miesięcy.
Przesunięcie terminu prolongaty umowy wiąże się z naliczaniem odsetek według zasad wskazanych w Umowie, jeśli limit pożyczki/ limit w saldzie debetowym będzie w tym czasie wykorzystywany.
Wniosek możesz złożyć za pośrednictwem:
w przypadku zawieszenia spłaty rat (wzór wniosku) :
- w aplikacji PeoPay i serwisie Pekao24 w sekcji Wiadomości -> Pomoc dla powodzian,
- w oddziale banku,
- listownie na adres siedziby Banku Pekao S.A. , ul. Żubra 1, 00-066 Warszawa.
o prolongatę limitu w koncie (wzór wniosku):
- w oddziale Banku Pekao S.A.,
- listownie na adres siedziby Banku Pekao S.A. , ul. Żubra 1, 00-066 Warszawa.
Pakiet pomocowy SOS nie dotyczy:
- Mieszkaniowego Kredytu Hipotecznego z Gwarancją BGK,
- Mieszkaniowego Kredytu Budowlano-Hipotecznego z Gwarancją BGK,
- Rodzinnego Kredytu Mieszkaniowego,
- Bezpiecznego Kredytu Mieszkaniowego,
- Eurokonta Hipotecznego Plus,
- kredytu mieszkaniowego o stałej stopie procentowej dotowanego z budżetu państwa.
Jeśli prowadzisz biznes, możesz zawiesić raty maksymalnie do 3 miesięcy dla pożyczek w rachunku kredytowym i kredytów w rachunku kredytowym (wzór wniosku).
Jak złożyć wniosek o Pakiet pomocowy SOS dla firm?
- Mikroprzedsiębiorcy w aplikacji PeoPay lub bankowości elektronicznej Pekao24 dla Firm w sekcji Wiadomości -> Pomoc dla powodzian,
- Mikroprzedsiębiorcy i przedstawiciele MŚP, którzy korzystają z PekaoBiznes24 po kontakcie ze swoim bankowym opiekunem złożą wniosek w dyspozycji ogólnej w tym serwisie,
- w oddziale Banku Pekao S.A,
- listownie na adres siedziby Banku Pekao S.A., ul. Żubra 1, 00-066 Warszawa.
Z kolei kredyty na Twoim rachunku bieżącym z zapadalnością do 31 grudnia 2024 r. możemy przedłużyć do 60 dni. W tym celu zapraszamy do oddziału.
Przez całą dobę możesz zadzwonić na Infolinię pod nr +48 519 222 222 lub skontaktować się z naszymi konsultantkami i konsultantami w aplikacji PeoPay lub serwisie Pekao24.
Komunikat Związku Banków Polskich w sprawie rozwiązań banków dla powodzian -> Przejdź na zbp.pl