MiFID
MiFID (skrót od Markets in Financial Instruments Directive) to dyrektywa uchwalona przez Parlament Europejski dotycząca rynku instrumentów finansowych. Jej nadrzędnym celem jest wzmacnianie integracji, konkurencyjności oraz efektywności rynków finansowych Unii Europejskiej. Celem dyrektywy jest stworzenie bezpieczniejszego, lepiej działającego, bardziej przejrzystego i odpowiedzialnego systemu finansowego.
W dniu 03.01.2018 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące MiFID, tzw. Dyrektywa MIFID II wydane na podstawie Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniającej dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE oraz Dyrektywa delegowana KOMISJI (UE) 2017/593 z dnia 7 kwietnia 2016 r. uzupełniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w odniesieniu do zabezpieczenia instrumentów finansowych i środków pieniężnych należących do klientów, zobowiązań w zakresie zarządzania produktami oraz zasad mających zastosowanie do oferowania lub przyjmowania wynagrodzeń, prowizji bądź innych korzyści pieniężnych lub niepieniężnych (tzw. Pakiet MiFID II).
Celem zmian jest podwyższenie stopnia harmonizacji usług finansowych świadczonych w państwach Unii Europejskiej, zwiększenie przejrzystości rynkowej, skuteczniejsza ochrona Klienta oraz poprawa ładu korporacyjnego podmiotów nadzorowanych.
Dyrektywa nakłada na podmioty rynku finansowego dodatkowe obowiązki, wdraża nowe zasady komunikacji z klientem, poszerza wymogi informacyjne, zapewnia większą transparentność kosztów, a także wprowadza szereg nowych uprawnień dla organów nadzorczych.
Kluczowe aspekty Pakietu MIFID II (Dyrektywa wraz z rozporządzeniami) dotyczą: standardów informacyjnych tj. szczegółowych informacji przekazywanych Klientowi, świadczeń pieniężnych otrzymywanych przez firmy inwestycyjne tzw. zachęt, oceny wiedzy i doświadczenia Klienta, modelu doradztwa inwestycyjnego, zarządzania produktami, przejrzystości na rynkach finansowych oraz handlu algorytmicznego i systematycznej internalizacji.
Postanowienia Dyrektyw MiFID II są wdrażane do porządków prawnych przez przepisy krajowe.
Wdrożenie przepisów MiFID II, następuje także poprzez bezpośrednie stosowanie rozporządzeń delegowanych uzupełniających Dyrektywę MiFID II, w szczególności:
- Rozporządzenia Delegowanego Komisji (UE) 2017/565 z dnia 25 kwietnia 2016 r., uzupełniającego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w odniesieniu do wymogów organizacyjnych i warunków prowadzenia działalności przez firmy inwestycyjne oraz pojęć zdefiniowanych na potrzeby tej dyrektywy, oraz przyjęcie do krajowego porządku prawnego odpowiednich ustaw i rozporządzeń. W Polsce Dyrektywa MiFID II będzie implementowana poprzez wdrożenie jej postanowień w szczególności do następujących aktów prawnych:
- Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2017 r., poz. 1768 ze zm.),
- Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 1876 ze zm.).
Dla Klientów Banków, implementacja Dyrektywy MiFID oznacza wprowadzenie wyższych standardów rynkowych oraz zwiększenie ich bezpieczeństwa.
Dyrektywa zobowiązuje przedsiębiorstwa inwestycyjne w tym Bank do działania w najlepiej pojętym interesie Klienta. Szczególnie zaś dba o tych Klientów, którzy decydują się na inwestowanie w instrumenty finansowe obarczone ryzykiem, gdzie zrozumienie zasad ich funkcjonowania jest niezbędne do świadomego podejmowania decyzji. Wdrożeniu dyrektywy sprzyjało także tworzeniu zintegrowanego rynku finansowego w Unii Europejskiej.
Ponadto MiFID zobowiązuje firmy inwestycyjne do:
- uczciwego, sprawiedliwego i profesjonalnego postępowania wobec Klientów, zgodnie z ich najlepiej pojętym interesem,
- jasnego i zrozumiałego przedstawiania im reguł, według których świadczone są usługi inwestycyjne,
- przejrzystości przed i po transakcyjnej,
- udostępniania wyczerpujących, niewprowadzających w błąd informacji o usługach i instrumentach finansowych będących ich przedmiotem, ryzyku inwestycyjnym, kosztach związanych z transakcją i ich wpływie na zwrot z inwestycji, scenariuszach zachowania inwestycji w różnych warunkach rynkowych oraz zachętach,
- dokonania oceny wiedzy, doświadczenia Klienta w zakresie inwestowania w Instrumenty finansowe a także oceny sytuacji finansowej Klienta i celów inwestycyjnych w przypadku świadczenia usługi doradztwa inwestycyjnego,
- dostosowania procesów sprzedaży do potrzeb indywidulanych Klienta.
Informacja Banku Pekao S.A. dla Klientów/potencjalnych Klientów
udzielających pełnomocnictwa szczególnego do zawarcia Umowy o przyjmowanie i przekazywanie zleceń dotyczących jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych