08.08.2024
Uważaj na fałszywe wiadomości e-mail – oszuści podszywają się pod Bank Pekao S.A.
Przestępcy podszywają się pod Bank Pekao S.A. i wysyłają fałszywe wiadomości e-mail. Poprzez manipulację próbują nakłonić ofiarę do podania swoich danych osobowych lub danych logowania do bankowości elektronicznej. Bądź czujny i nie daj się oszukać.
Jak wygląda schemat oszustwa?
- Ofiara, rzekomo od banku otrzymuje e-mail w którym proszona jest o weryfikację swoich danych bankowych w serwisie internetowym.
- Oszuści starają się wzbudzić w ofierze niepokój. Wywołują presję czasu i nakłaniają do kliknięcia w znajdujący się w wiadomości link. Jeśli ofiara kliknie w niego, zostanie przekierowana do fałszywej witryny logowania do bankowości internetowej.
- Na spreparowanej przez oszustów stronie ofiara zostanie poproszona o podanie danych osobowych lub/i numeru klienta i hasła do logowania do bankowości internetowej.
- Jeśli ofiara poda swoje dane, przestępcy mogą uzyskać dostęp do jej bankowości elektronicznej bądź zaciągnąć na jej dane kredyt lub pożyczkę.
Przypominamy, dbaj o swoje bezpieczeństwo:
- Gdy wiadomość z banku wzbudza Twój niepokój nie działaj pod wpływem emocji. Zadzwoń na naszą infolinie (+48 519 222 222) i zweryfikuj informacje z maila.
- Przed zalogowaniem się do serwisu internetowego Pekao24, zawsze sprawdzaj czy adres strony jest poprawny - https://www.pekao24.pl/logowanie.
- Na stronie logowania do serwisu internetowego Pekao24 nigdy nie podawaj pełnego hasła. Podczas logowania Twoje hasło jest zamaskowane – w puste pola wprowadź jedynie pojedyncze znaki.
- Uważnie czytaj komunikaty autoryzacyjne i nie potwierdzaj transakcji, które nie były przez Ciebie zlecone.
- Jeśli posiadasz aktywną aplikację PeoPay, podczas logowania do serwisu internetowego Pekao24 korzystaj z logowania dwuskładnikowego. Sprawdź jak uruchomić uwierzytelnianie dwuskładnikowe na naszej stronie internetowej.
- Pamiętaj, że możesz zastrzec swój numer PESEL w serwisie mObywatel, wtedy nikt nie będzie mógł wykorzystać go bez Twojej wiedzy. Zastrzeżenie numeru PESEL będziesz mógł cofnąć w każdej chwili bezterminowo lub określając datę i godzinę, kiedy system automatycznie ponownie go zastrzeże (np. do czasu finalizacji umowy z bankiem, którą będziesz chciał zawrzeć poprzez zdalne kanały komunikacji).
Co zrobić, jeśli podejrzewasz, że możesz być ofiarą oszustwa:
- Zadzwoń na naszą infolinię (+48 519 222 222) w celu blokady karty i dostępów do bankowości elektronicznej.
- Przekaż na infolinii wszystkie niezbędne informacje dotyczące oszustwa.
- Zmień hasła logowania do serwisu internetowego Pekao24 i aplikacji PeoPay.
- Złóż zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa organom ścigania tj. policji lub prokuraturze i poinformuj o tym nasz bank.