15.07.2021

Prosimy o czujność przed internetowymi oszustwami.

Ostatnio coraz częściej słyszy się o atakach internetowych na klientów banków. Oszuści podszywają się pod bank na portalach społecznościowych, głównie na Facebooku za pomocą skradzionych lub zupełnie nowych kont. Po kliknięciu w reklamę, użytkownik zostaje przeniesiony na fałszywą stronę banku, gdzie jest proszony o podanie loginu i hasła do bankowości. Czasem zdarza się również prośba o podanie kodu BLIK. Takie oszustwo ma na celu wyłudzenie danych do logowania lub kradzież pieniędzy za pomocą kodu BLIK. Prosimy o zachowanie ostrożności.

Poniżej przykład fałszywej reklamy, gdzie oszuści za pomocą chwytliwej promocji, podszyli się pod Bank Pekao: 
 


Jak się przed tym bronić:
1.    Należy zwracać uwagę na literówki występujące w treści reklamy: 


 
2.    Należy zwracać uwagę na nazwę strony, która się wyświetla. Strona pekkoaro.xyz nie jest poprawna. Właściwa strona banku to https://www.pekao.com.pl/
3.    Należy zwracać uwagę na nazwę profilu, który zamieścił reklamę. 


 
W ostatnim czasie pojawiają się także ataki, gdzie w wiadomościach SMS są wysyłane linki do uregulowania płatności np. za przesyłkę lub prąd. Po kliknięciu w link, użytkownik jest przekierowany na fałszywą stronę banku, gdzie jest prośba o podanie loginu i hasła do bankowości internetowej, czasem również danych osobowych, takich jak pesel czy nazwisko panieńskie matki. Prosimy pamiętać zawsze o tym, że gdy przypadkowe osoby przesyłają nam linki do płatności lub bankowości internetowe, należy traktować to jako potencjalną próbę wyłudzenia.