23.11.2023
Uważaj na fałszywe linki w wiadomościach
Jeśli kupujesz lub sprzedajesz w serwisach zakupowych, zachowaj ostrożność. Oszuści podszywają się pod portale sprzedażowe i wysyłają wiadomości zawierające linki do fałszywych stron internetowych. Taką wiadomość możesz otrzymać zarówno w formie SMS, jak i poprzez popularne komunikatory internetowe.
Jak wygląda schemat oszustwa?
- Oszuści szukają swoich ofiar w popularnych serwisach sprzedażowych i wchodzą z nimi w kontakt, nawiązując w rozmowie do rzekomo przeprowadzonej sprzedaży. Na przykład informują o tym, że aby sfinalizować transakcję należy kliknąć w załączony link.
- Po kliknięciu w link, ofiara wchodzi na fałszywą stronę za pomocą której przestępcy wyłudzają dane logowania do bankowości elektronicznej.
- Ofiara z kilku podstawionych przez oszustów banków, wybiera ten w którym posiada rachunek i zostaje przekierowana na fałszywą stronę bankowości elektronicznej. Oszuści nakłaniają ofiarę do podania identyfikatora klienta, hasła do serwisu, numeru PESEL oraz kodu aktywacji aplikacji mobilnej.
- Po wprowadzeniu danych oszuści logują się według podanych danych i/lub inicjują podpięcie aplikacji mobilnej do konta.
- Po zainicjowaniu przez oszustów podpięcia aplikacji mobilnej następuje automatyczne połączenie telefoniczne z Banku Peako S. A., w którym podawany jest kod do aktywacji aplikacji mobilnej. W komunikacie głosowym klient informowany jest, że w danym momencie na jego koncie aktywowana jest aplikacja mobilna oraz otrzymuje ostrzeżenie, że nie należy podawać kodu aktywacyjnego innym osobom.
- Jeśli Klient nie zastosuje się do zaleceń bezpieczeństwa przekazywanych przez Bank i poda na fałszywej stronie kod aktywacyjny, do jego konta zostanie podpięta aplikacja mobilna, do której oszuści będą mieli dostęp na swoich urządzeniach mobilnych.
- Wykorzystując powyższy schemat, przestępcy uzyskują dostęp do konta ofiary na którym posiada zgromadzone środki pieniężne i mogą nimi w dowolny sposób zarządzać.
Przypominamy, dbaj o swoje bezpieczeństwo i jeśli znajdziesz się w takiej sytuacji…
- nie podawaj danych logowania do bankowości elektronicznej na stronach z linków wysłanych w mailach, SMS-ach, komunikatorach lub na portalach społecznościowych – zawsze wpisuj adres strony banku ręcznie;
- nie podawaj na stronie z linku danych swojej karty płatniczej, jej numeru, kodu CVV2 oraz daty ważności;
- uważnie czytaj komunikaty autoryzacyjne i nigdy nie potwierdzaj żadnych transakcji, które nie były przez Ciebie zlecone;
- dokonuj rozliczeń bezpośrednio przez portal z którego korzystasz – unikaj pośrednich transakcji, szczególnie na nieznanych stronach, do których adresy są przesyłane poprzez wiadomości SMS lub komunikatory internetowe.