zabezpieczenie krajowych i zagranicznych transakcji handlowych
Gwarancja bankowa to nieodwołalne zobowiązanie banku (gwaranta), że po złożeniu przez beneficjenta gwarancji żądania zapłaty oraz spełnieniu określonych warunków zapłaty – bank, na pierwsze żądanie, wykona świadczenie pieniężne na rzecz beneficjenta gwarancji. Bank wystawia gwarancje w obrocie krajowym i zagranicznym. W treści gwarancji określa się kwotę, do wysokości której mogą nastąpić wypłaty z gwarancji. Bank udziela różnych gwarancji, w zależności od rodzaju zobowiązania klienta z tytułu zawartej umowy – między innymi: wadialne, zwrotu zaliczki, zapłaty za nabyte towary/usługi, dobrego wykonania umowy.
Regwarancje
Dla firm zawierających transakcje z kontrahentami akceptującymi gwarancje wyłącznie banków zagranicznych, bank wystawia regwarancje.
Bank zajmuje się także awizowaniem klientom gwarancji innych banków. Bank nie podejmuje wtedy zobowiązania, ale zapewnia fachową ocenę merytoryczną awizowanej gwarancji a w przypadku konieczności wykorzystania gwarancji pośredniczy w procesie wystąpienia z roszczeniem.
Większa wiarygodność
stosowanie w transakcjach handlowych zabezpieczenia w formie gwarancji zwiększa wiarygodność kontrahentów oraz ułatwia wejście na rynek nowym podmiotom.
Zaangażowanie banku
w gwarancjach bank podejmuje niezależne zobowiązanie zgodnie ze zleceniem.
Wygoda
gwarancje opatrzone podpisem elektronicznym pozwalają na szybki i bezpieczny obieg dokumentów.
Nowoczesność, digitalizacja
gwarancje są dostępne za pośrednictwem platformy internetowej PekaoBiznes24 - moduł Gwarancje on-line umożliwia kompleksowe zarządzanie transakcjami i kontrolę nad ich przebiegiem.
Depozyt gwarancji
Mając na uwadze ochronę interesów klienta, bank przyjmuje także od niego w depozyt gwarancje adresowane i przesyłane bezpośrednio do klienta, zapewniając im profesjonalną obsługę.
Legitymizujące się gwarancją bankową firmy mogą negocjować najbardziej korzystne dla siebie warunki kontraktu gdyż współpraca z nimi nie jest obarczona żadnym ryzykiem. Importer z gwarancją bankową negocjuje sprzyjające mu warunki płatności i cenę. Eksporterowi zaś łatwiej wynegocjować żądane terminy dostawy czy zaliczkową formę płatności.
Rozpoczęcie świadczenia usługi jest uzależnione od pozytywnej oceny kondycji finansowej klienta.