Czy Twój kontrahent jest na białej liście?
Sprawdź to z pomocą nowej usługi w PekaoBiznes24
W związku z opublikowanym przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej wykazem podmiotów VAT, Bank Pekao SA wprowadził, dla Państwa wygody, innowacyjną usługę umożliwiającą w prosty i przyjazny sposób weryfikację rachunku kontrahenta bezpośrednio w systemie PekaoBiznes24.
W dniu 1 września 2019 roku na mocy Ustawy z dnia 12 kwietnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dziennik Ustaw z 2019 r., poz. 1018) został uruchomiony elektroniczny wykaz podatników VAT (biała lista).
Wykaz podatników VAT to jedna, elektroniczna baza podatników VAT prowadzona przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (KAS).
Wykaz zawiera w szczególności numery rachunków bankowych przedsiębiorców w polskich bankach/SKOK.
Od 1 stycznia 2020r. zapłata należności wynikających z transakcji o wartości większej niż 15 tys. zł na rachunek spoza białej listy skutkuje dla przedsiębiorcy konsekwencjami finansowymi (brak możliwości zaliczenia takiego wydatku do kosztów uzyskania przychodu w PIT lub CIT oraz solidarna odpowiedzialność ze sprzedawcą za nierozliczony VAT).
-
Wymagania wstępne do weryfikacji
-
- Firma posiada włączoną usługę weryfikacji rachunków w PekaoBiznes24.
- W danych do zlecenia przelewu podany jest numer NIP (identyfikator podatkowy) kontrahenta. Numer NIP można wprowadzić bezpośrednio w: formularzach płatności, bazie kontrahentów oraz w plikach importowanych do PekaoBiznes24 oraz w Pekao Connect.
- W przypadku importowania przelewu lub w komunikacie Pekao Connect, pole „tytułem” musi być ustrukturyzowane do postaci /IDC/identyfikator podatkowy/TXT/tytuł płatności.
- Weryfikacja dotyczy wszystkich typów przelewów, dla których rachunek odbiorcy jest prowadzony w Polsce, z wyłączeniem Przelewów Pekao Płace.
-
-
Proces weryfikacji pozytywnej
-
- Usługa jest włączona i dla płatności podany jest numer NIP odbiorcy płatności,
- Kwota przelewu jest równa lub większa od 15 000 zł lub jej równowartości w walucie według kursu NBP lub wybrana jest opcja weryfikacji wszystkich zleceń,
- Weryfikacja przelewu następuje przy wprowadzaniu zlecenia oraz ponownie przy wysłaniu zlecenia do realizacji,
- Jeżeli weryfikacja jest pozytywna - zlecenie jest realizowane. Dla tego zlecenia zapisywana jest wartość odpowiedzi oraz identyfikator zapytania z datą i godziną a zlecenie jest oznaczane na listach i w szczegółach jako zweryfikowane pozytywnie.
Ekran pośredni wprowadzania zlecenia:
Historia zleceń – szczegóły zlecenia:Historia zleceń – lista zleceń:
-
-
Proces weryfikacji negatywnej
-
- Usługa jest włączona i dla płatności podany jest numer NIP odbiorcy płatności,
- Kwota przelewu jest równa lub większa od 15000 zł lub jej równowartości w walucie według kursu NBP lub wybrana jest opcja weryfikacji wszystkich zleceń,
- Weryfikacja przelewu następuje przy wprowadzaniu zlecenia oraz ponownie, przy wysłaniu zlecenia do realizacji.
- Jeżeli weryfikacja jest negatywna - w zależności od ustawień usługi:
- zlecenie jest wstrzymywane, status: wstrzymane, powód: weryfikacja negatywna - dla zlecenia zapisywana jest wartość odpowiedzi oraz identyfikator zapytania z datą i godziną a zlecenie jest oznaczane na listach i w szczegółach jako zweryfikowane negatywnie
- zlecenie jest realizowane - dla zlecenia zapisywana jest wartość odpowiedzi oraz identyfikator zapytania z datą i godziną a zlecenie jest oznaczane na listach i w szczegółach jako zweryfikowane negatywnie.
Wstrzymanie zlecenia jest widoczne w metryczce zlecenia.
Użytkownik może anulować wstrzymanie zlecenia po ponownym jego podpisaniu. Zlecenie, dla którego anulowano wstrzymanie, po wysłaniu go do realizacji nie jest ponownie wstrzymywane.
-
-
Brak NIP w zleceniu lub bazie kontrahentów
-
- Przy włączonym parametrze „zastosuj do kontrahentów bez NIP" zlecenia mogą być:
- wstrzymywane do weryfikacji, status: wstrzymane, powód: brak NIP - zlecenie jest oznaczane na listach i w szczegółach jako zweryfikowane negatywnie (oznaczenie ikoną w kolorze),
- realizowane - zlecenie jest oznaczane na listach i w szczegółach jako zweryfikowane negatywnie (oznaczenie ikoną w kolorze).
- Wstrzymanie zlecenia jest widoczne w metryczce zlecenia.
- Użytkownik może anulować wstrzymanie zlecenia po ponownym jego podpisaniu. Zlecenie, dla którego anulowano wstrzymanie, po wysłaniu go do realizacji nie jest ponownie wstrzymywane.
- Przy włączonym parametrze „zastosuj do kontrahentów bez NIP" zlecenia mogą być:
-
-
Zawiadomienia i raporty
-
Dla wysłanych zleceń z negatywną weryfikacją rachunków, będzie możliwość wygenerowania zawiadomienia w formacie PDF do Urzędu Skarbowego.
Zawiadomienie będzie zawierać:- nazwę oraz adres siedziby płatnika (dane zleceniodawcy),
- dane wystawcy faktury wskazane na fakturze,
- numer rachunku, na który dokonano zapłaty należności,
- kwotę i tytuł przelewu,
- dzień zlecenia przelewu.
Dla wszystkich zleceń będzie możliwość wygenerowania raportu w formacie PDF ze zleceniami, ze statusem oraz szczegółami weryfikacji.
-
-
Opłaty, prowizje
-
Do 25 stycznia 2020 roku z usługi będzie można korzystać bezpłatnie.
Usługa została uruchomiona dla Państwa w grudniu 2019 roku aby mogli Państwo zweryfikować użyteczność proponowanego rozwiązania.
Będą mogli Państwo we własnym zakresie zmienić parametry działania usługi, wyłączyć lub ponownie włączyć usługę za pomocą nowego wniosku elektronicznego w PekaoBiznes24.
Pozostawienie aktywnej usługi po 25 stycznia 2020 roku oznaczać będzie rozpoczęcie naliczania miesięcznej opłaty z tytułu korzystania z usługi.
-