Profil zaufany
Skorzystaj z identyfikacji elektronicznej, dzięki której załatwisz sprawy urzędowe online. Sprawdź, jak założyć profil zaufany z Pekao24.
Wygoda korzystania z profilu zaufanego
Nie ograniczaj się do godzin, w których pracują urzędy. Dzięki profilowi zaufanemu to Ty decydujesz, kiedy wypełniasz wniosek.Logowanie do ZUS i wielu innych urzędów
Nie trać czasu na wizytę w urzędach, oczekiwanie w kolejkach i dojazdy. Profil umożliwia m.in. logowanie do ZUS czy Internetowego Konta Pacjenta.Dostęp do różnych placówek administracji publicznej
Możesz załatwić dziesiątki różnych spraw w urzędach działających w Twojej okolicy i w całej PolsceZałóż Profil Zaufany
Zaloguj się Załóż Profil Zaufany
Co to jest profil zaufany?
Profil zaufany jest bezpłatną metodą potwierdzania tożsamości w systemach elektronicznych administracji publicznej. Umożliwia złożenie elektronicznego podpisu zaufanego. Pozwala na składanie wybranych wniosków, podań, deklaracji online bez wizyty w urzędzie lub na poczcie.
Profilem zaufanym można potwierdzać swoją tożsamość również w sprawach związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Aby skorzystać z profilu zaufanego potrzebna będzie bankowa tożsamość PekaoID, którą utworzysz bezpłatnie, korzystając z serwisu internetowego Pekao24.
Sprawdź, co daje profil zaufany:
- Zarejestrujesz się na szczepienie przeciwko COVID-19, sprawdzisz swoje e-recepty, e-zwolnienia i e-skierowania w serwisie pacjent.gov.pl (Internetowe Konto Pacjenta).
- Sprawdzisz i złożysz dokumenty rozliczeniowe w Urzędzie Skarbowym.
- Zgłosisz utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego.
- Wystąpisz o Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ).
- Sprawdzisz swoje punkty karne.
- Załatwisz sprawy urzędowe dla swojej rodziny: świadczenia rodzicielskie, świadczenie z funduszu alimentacyjnego.
- Zalogujesz się do PUE – ZUS. Złożysz i sprawdzisz dokumenty np. wysokość składki odprowadzanej przez ZUS do OFE czy obliczysz prognozowaną wysokość emerytury.
- Zgłosisz sprzedaż samochodu.
- Złożysz wniosek o rejestrację działalności gospodarczej.
- Złożysz wniosek o dowód osobisty dla dziecka, które nie ukończyło 12 lat.
- Złożysz wniosek o przyznanie Karty Dużej Rodziny lub wydanie duplikatu Karty Dużej Rodziny.
- Uzyskasz odpis aktu stanu cywilnego.
- Złożysz deklarację na podatek od nieruchomości.
- Złożysz wniosek o udostępnienie dokumentacji medycznej.
Jeśli rachunek w Banku Pekao S.A. został otwarty zdalnie (przez internet lub telefonicznie), to przed złożeniem wniosku zapraszamy Cię do dowolnej placówki. Niezbędna będzie weryfikacja Twojego dokumentu tożsamości.
Jeśli masz już dostęp do konta w bankowości elektronicznej Pekao24, a twój dokument tożsamości został potwierdzony:
- możesz zalogować się do e-urzędu za pomocą bankowości elektronicznej Banku Pekao S.A., a następnie utworzyć PekaoID oraz profil zaufany
lub
- kliknij pz.gov.pl , wybierz opcję uzyskania profilu zaufanego za pomocą banku, kliknij Bank Pekao S.A. i zaloguj się do Pekao24. Następnie złóż wniosek o wydanie PekaoID i profilu zaufanego.
Nie masz konta w Banku Pekao S.A.? Złóż wniosek o konto.
Jak założyć profil zaufany
Na stronie rejestracji Profilu Zaufanego, wybierz "Bank lub inny dostawca tożsamości", a następnie kliknij ikonę Banku Pekao S.A. (z żubrem).
Zaloguj się do serwisu Pekao24 podając swój login i hasło.
Jeśli nie masz PekaoID, utworzymy je dla Ciebie, a następnie zalogujemy do rządowego serwisu pz.gov.pl. Jeżeli posiadasz już PekaoID, wykonamy tylko proces identyfikacji elektronicznej (logowania) do pz.gov.pl.
W serwisie pz.gov.pl wprowadź swoją unikalną nazwę użytkownika, zaznacz oświadczenie i wybierz Zarejestruj się.
Zaakceptuj operację utworzenia profilu zaufanego kodem SMS lub aplikacją mobilną PeoPay. Na adres e-mail otrzymasz potwierdzenie wykonanej operacji.
- Wejdź na stronę https://pz.gov.pl, kliknij w prawym, górnym rogu Zaloguj się, a następnie wybierz Zaloguj się przy pomocy banku lub innego dostawcy. Kliknij logo Banku Pekao S.A.
- Wpisz numer klienta lub nazwę użytkownika i przejdź dalej. Uzupełnij wybrane znaki i hasła.
- Wybierz Mój Profil zaufany i skorzystaj z opcji Przedłuż ważność.
- Potwierdź operację kodem SMS, który dostaniesz od serwisu pz.gov.pl. Następnie zaakceptuj dyspozycję w serwisie internetowym Pekao24 za pomocą używanej przez Ciebie metody autoryzacji, tj. kodem SMS lub aplikacją mobilną PeoPay.
Jak działa profil zaufany?
Profil zaufany jest rodzajem uwierzytelnienia tożsamości w internecie. Umożliwia bezpieczne korzystanie z usług administracji publicznej online. Podpis profilem zaufanym jest tak samo honorowany, jak złożenie dokumentów osobiście w placówce.
Jak skorzystać z profilu zaufanego?
- Na stronie e-urzędu wbierz usługę, która Cię interesuje.
- Wybierz logowanie za pomocą profilu zaufanego, a następnie logo naszego banku.
- Po zalogowaniu do serwisu Pekao24 potwierdź dyspozycję za pomocą kodu SMS lub aplikacji mobilnej PeoPay. Automatycznie zostaniesz przeniesiony na stronę urzędu, gdzie sprawdzisz status swojej sprawy lub wypełnisz wniosek (np. o dowód osobisty).
- Jeżeli wysyłasz wniosek, podanie lub pismo do urzędu podpisujesz je podpisem zaufanym, czyli potwierdzasz swój podpis za pomocą kodu SMS lub aplikacji PeoPay.
-
Pytania i odpowiedzi
-
Jakie sprawy mogę załatwić przy pomocy profilu zaufanego?
Profil zaufany umożliwia potwierdzenie tożsamości elektronicznej na stronach administracji publicznej. Dzięki niemu możesz zalogować się do PUE-ZUS czy Internetowego Konta Pacjenta. Profil zaufany umożliwia m.in.:
- Sprawdzić i złożyć dokumenty rozliczeniowe w Urzędzie Skarbowym.
- Złożyć i sprawdzić dokumenty w ZUS np. sprawdzić wysokość składki odprowadzanej przez ZUS do OFE, obliczyć prognozowaną wysokość emerytury.
- Sprawdzić swoje punkty karne.
- Złożyć wniosek o rejestrację działalności gospodarczej.
- Zgłosić utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego.
- Złożyć wniosek o dowód osobisty dla siebie lub dziecka.
- Wystąpić o Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego.
- Załatwić sprawy urzędowe dla swojej rodziny: świadczenia rodzicielskie, Świadczenie z Funduszu Alimentacyjnego.
- Złożyć wniosek o przyznanie Karty Dużej Rodziny lub wydanie duplikatu Karty Dużej Rodziny.
- Uzyskać odpis aktu stanu cywilnego.
- Złożyć deklarację na podatek od nieruchomości.
- Złożyć wniosek o udostępnienie dokumentacji medycznej.
- Zgłosić sprzedaż samochodu.
- Wysłać plik JPK_VAT.
-
Czy założenie i korzystanie z profilu zaufanego jest płatne?
Założenie i korzystanie z profilu zaufanego jest bezpłatne.
-
Kto może założyć profil zaufany ePUAP za pośrednictwem Banku Pekao S.A.?
Założenie profilu zaufanego za pośrednictwem naszego banku jest moliwe dla każdego pełnoletniego klienta, korzystającego z serwisu internetowego Pekao24. Do złożenia wniosku wymagane są aktualne dane w serwisie i aktywna, bankowa tożsamość PekaoID. Jeśli swój pierwszy rachunek w Banku Pekao S.A. otworzyłeś zdalnie (przez internet lub telefonicznie), to przed złożeniem wniosku o profil zaufany zgłoś się do dowolnego oddziału banku w celu przedstawienia dokumentu tożsamości.
-
Czy muszę iść do urzędu, aby potwierdzić założenie profilu zaufanego za pośrednictwem Banku Pekao S.A.?
Nie. Założenie profilu zaufanego nie wymaga potwierdzenia w urzędzie.
-
Czy każdy może utworzyć profil zaufany przez Pekao24?
Profil zaufany może utworzyć osoba pełnoletnia, która posiada pełną zdolność do czynności prawnych rachunku w Banku Pekao S.A. z dostępem do Pekao24.
-
Gdzie mogę korzystać z profilu zaufanego?
Z profilu zaufanego możesz skorzystać w serwisach administracji publicznej. Lista spraw, które możesz załatwić oraz urzędów dostępna jest na stronie https://epuap.gov.pl/wps/portal/strefa-klienta/katalog-spraw
-
Czy urząd, z którego usług chcę skorzystać, będzie miał dostęp do moich danych, z których korzystam podczas logowania do bankowości elektronicznej?
Nie, Twoje dane do logowania są chronione i nieudostępniane nikomu przez Bank Pekao S.A.
-
Czy założenie profilu zaufanego przez Pekao24 jest bezpieczne?
Tak. Założenie profilu zaufanego w naszym banku jest tak samo bezpieczne jak korzystanie z konta przez internet. Troszczymy się o bezpieczeństwo danych osobowych, a wszelkie informacje naszych klientów są chronione zgodnie z obowiązującymi normami bezpieczeństwa oraz zachowania poufności. Dowiedz się więcej o bezpieczeństwie w Pekao24 >
-
Czy bank będzie przekazywał jakiekolwiek dane urzędom?
Dane do logowania do banku nie są udostępniane. Pozostaja chronione w bezpiecznym systemie informatycznym banku. Dane klienta, które służą do potwierdzenia tożsamości, przekazujemy do państwowego serwisu tzw. Węzła Krajowego eIDAS. Przed przekazaniem danych zostaną one zaprezentowane tobie, a nastęnie podejmesz ostateczną decyzję o ich przekazaniu w celu załatwienia sprawy urzędowej.
-
Gdzie mogę złożyć reklamację lub zgłosić uwagi dotyczące działania profilu zaufanego?
Jeżeli wystąpił problem z działaniem profilu zaufanego skontaktuj się z centrum pomocy świadczonym przez Service Desk ePUAP. Dane kontaktowe zamieszczone są na stronie https://pz.gov.pl/pz/contact. Jeśli problem dotyczy etapu rejestracji profilu zaufanego w Pekao24, zgłoś reklamację do nas. Informacje o składaniu i rozpatrywaniu reklamacji w Banku Pekao S.A. znajdziesz tutaj>
-
Czy do logowania do profilu zaufanego mogę skorzystać tylko z bankowości tego banku, przez który założyłem Profil?
Tak, Profil Zaufany jest powiązany tylko z jednym bankiem. Zmieniając bank musisz założyć nowy profil zaufany w innym banku. Tym samym unieważnisz dotychczasowy.
Cała historia posiadanych Profili Zaufanych jest dostępna po zalogowaniu na ePUAP. -
Czy podpis elektroniczny jest tym samym co profil zaufany?
Nie, podpis elektroniczny nie jest tym samym co profil zaufany. Obydwie usługi umożliwiają potwierdzenie e-tożsamości. Podpis elektroniczny możesz wykorzystać do większej liczby usług komercyjnych np. we współpracy z kontrahentami. Profil zaufany umożliwia załatwianie spraw administracyjnych w urzędach online, w tym także podpisywanie dokumentów.
-
Gdzie mogę potwierdzić profil zaufany?
Podczas zakładania profilu zaufanego przy wykorzystaniu Pekao24 nie musisz dodatkowo potwierdzać swoich danych. Rolą banku jest uwierzytelnienie Twojej elektronicznej tożsamości.
-
Czy bank zmienia adresy w profilu zaufanym?
Profil zaufany nie posiada informacji o adresie zamieszkania. W przypadku cyfrowej tożsamości PekaoID - dane adresowe zmienione np. w bankowości elektronicznej nie zaktualizują się automatycznie w PekaoID.
Jeśli zmienisz adres:
• odczekaj 24h do czasu weryfikacji zmian danych przez bank,
• wycofaj (unieważnij) PekaoID i złóż wniosek o wydanie nowego - możesz to zrobić w serwisie internetowym Pekao24.
-