22 listopada 2024 r.

Bank Pekao S.A. partnerem opery „Czarna maska”

„Czarna Maska” to opera w jednym akcie stworzona przez Krzysztofa Pendereckiego na podstawie dramatu Gerharta Hauptmanna, niemieckiego noblisty, dramaturga i powieściopisarza. Twórcami libretta są sam kompozytor oraz Harry Kupfer.

Akcja rozgrywa się w miasteczku Bolkenhain na Dolnym Śląsku w 1662 r., czternaście lat po zawarciu pokoju westfalskiego, który zakończył wojnę trzydziestoletnią (1618–1648). Bohaterami dramatu są przedstawiciele elity tamtych czasów. Zamknięci w jednej przestrzeni, gdzie rozgrywa się cała historia, opowiadają o sobie samych, odsłaniając rozpustę i przesyt w której żyją, kontrastujące z biedą i zarazą świata poza murami domu gospodarzy. Hauptmann był uważnym obserwatorem nierówności społecznych. Wnioski z tych obserwacji miały wpływ na jego twórczość, kierując go w stronę niemieckiego naturalizmu.

 

Arcydzieło XX-wiecznej opery jest entuzjastycznie przyjmowane od czasu swojej tryumfalnej premiery, która miała miejsce na Festiwalu w Salzburgu w 1986 r. W Polsce „Czarną maskę” można było podziwiać kilkukrotnie. Szeroka publiczność pierwszy raz obejrzała operę w wersji oryginalnej w reżyserii Ryszarda Peryta i pod kierownictwem muzycznym Mieczysława Dondajewskiego w roku 1987 w Poznaniu. Rok później w wersji polskiej w Warszawie – wówczas za inscenizację odpowiadał Albert-André Lheureux, zaś dyrekcja muzyczna należała do Roberta Satanowskiego. Opera zagościła również w 1998 r. w Operze Krakowskiej oraz w 2016 r. w Operze Bałtyckiej.

Obrazek galerii sztuki

fot. Krzysztof Bieliński

Obrazek galerii sztuki

fot. Krzysztof Bieliński

Obrazek galerii sztuki

fot. Krzysztof Bieliński

Obrazek galerii sztuki

fot. Krzysztof Bieliński

Warszawska premiera z 2024 r., wyreżyserowana przez Davida Pountneya, to spojrzenie na operę przez filtr współczesności, za sprawą scenografii (Raimund Bauer), jak również kostiumów (Marie-Jeanne Lecca) oraz muzycznej wizji Bassema Akiki. Odważnie, wyraziście, głośno. Niedocenione z początku dzieło Hauptmanna, odkryte na nowo (po prawie 50 latach od czasu, kiedy zostało napisane) przez Pendereckiego, w najnowszej odsłonie Opery Narodowej otrzymało więc teraźniejszą, fascynującą oprawę.

 

Wraz z Teatrem Narodowym w Warszawie zapraszamy na kolejne przedstawienia opery „Czarna Maska”

 

Dyrygent / Conductor BASSEM AKIKI

 

Reżyseria / Director DAVID POUNTNEY

 

Scenografia / Set Designer RAIMUND BAUER

 

Kostiumy / Costumes Designer MARIE-JEANNE LECCA

 

Choreografia / Choreography DENNI SAYERS

 

Reżyseria świateł / Lighting Designer FABRICE KEBOUR

 

Projekcja wideo / Video Projection DAVID HANEKE

 

Zdjęcia / Cinematography MICHAŁ DĄBAL, PSC

 

Koordynator scen kaskaderskich / Stunt Coordinator RAN ARTHUR BRAUN

 

Przygotowanie chóru / Chorus Masters AGNIESZKA FRANKÓW-ŻELAZNY, ŁUKASZ HERMANOWICZ

 

Dyrektor ds. obsad / Casting Director IZABELA KŁOSIŃSKA