Zastrzeganie numeru PESEL – czemu służy i jak to zrobić?
PESEL to unikalny numer identyfikacji, który służy do identyfikacji tożsamości osób mieszkających lub przebywających w Polsce np. przez urzędy, banki, służbę zdrowia itp. Na jego podstawie można pozyskać dużo ważnych informacji o jego właścicielu: np. datę urodzenia i płeć. Pesel w połączeniu z imieniem i nazwiskiem może stać się wystarczającą daną umożliwiającą dostęp do wykonania ważnych operacji finansowych, decyzji prawnych, czy transakcji. Procedura zastrzegania numeru pesel została wprowadzona w celu ochrony naszych danych oraz pieniędzy przed działaniami oszustów.
W celu ochrony danych, od 17 listopada 2023 roku obywatele Polski mają możliwość zastrzegania numeru pesel poprzez wpis do specjalnego rejestru. Od 1 czerwca 2024 roku banki mają obowiązek sprawdzenia, czy numer pesel jest zastrzeżony. Można to robić wielokrotnie, skuteczność zastrzeżenia jest natychmiastowa, zdjęcie ochrony – do 12 godzin. Cofnięcia zastrzeżenia numeru ewidencji można dokonać także czasowo.
Zastrzeżenia oraz jego cofnięcia można dokonać: w aplikacji mobywatel, w urzędach gminy.
Jeśli numer ewidencji będzie znajdował się w rejestrze (będzie zastrzeżony), to banki oraz instytucje kredytowe nie będą mogły udzielić kredytu, by chronić swoich klientów przed oszustwem finansowym. Dotyczy to także umów związanych z pożyczkami, leasingiem, otwieraniem rachunków czy świadczeniem usług płatniczych. Aby zawnioskować o te produkty, konieczne będzie cofnięcie zastrzeżenia, co może trwać do 12 godzin.
Zastrzeżenie numeru ewidencji będzie skutkować ograniczeniami kwotowymi wypłat w oddziałach – w ciągu 1 dnia będą mogły wypłacić maksymalnie kwotę równą trzykrotności minimalnego wynagrodzenia – jest to podyktowane ochroną klientów przed częstymi próbami wyłudzeń przez oszustów posługujących się tzw. „metodą na wnuczka”
Więcej przeczytasz na Zastrzeż swój numer PESEL lub cofnij zastrzeżenie - Gov.pl - Portal Gov.pl (www.gov.pl)
Data publikacji: listopad 2024