Prośba o przelew (zrzutka) ułatwia i przyspiesza rozliczenia między znajomymi. Dzięki temu pieniądze natychmiast trafiają na konto osoby, która wysyła prośbę.
Rozliczeń można dokonywać pomiędzy klientami banków, które udostępniają zrzutkę. Usługa dostępna dla klientów indywidualnych.
Przesyłaj pieniądze na numer telefonu odbiorcy, także na rachunki w innych bankach w Polsce.
Pieniądze dotrą na konto odbiorcy od razu, także w weekendy i święta, z wyjątkiem godziny 3.00 a 3.30 w nocy.
Bank, do którego przelewasz środki, powinien być dostępny w systemie BLIK w momencie wysyłania przelewu BLIK. Listę banków przyjmujących przelewy BLIK oraz godziny ich dostępności znajdziesz na stronie https://www.expresselixir.pl/tabela-dostepnosci/
Do 31.12.2024 r. przelewy na telefon BLIK dla klientów indywidualnych są darmowe.
Opłata za taki przelew z rachunku firmowego wynosi 1,50 PLN.
Aby skorzystać z przelewu BLIK należy posiadać aplikację PeoPay (od wersji 4.0.0) i aktywną usługę BLIK.
Odbiorca musi również korzystać z BLIK w swoim banku i odbierać przelewy BLIK.
Od teraz kupisz swoje ulubione gry, aplikacje, muzykę, filmy, programy telewizyjne i iCloud za pomocą nowej metody płatności w Apple ID.
Jak zapłacić za to wszystko BLIKiem?
Na swoim urządzeniu Apple wejdź w Ustawienia i kliknij w Apple ID, a następnie wybierz opcję Płatność i wysyłka.
Za pomocą BLIKa można już opłacać roczny podatek PIT w serwisie e-Urząd Skarbowy (PIT-28, PIT-36, PIT37, PIT-38, PIT-39) i usłudze Twój e-PIT (PIT-28, PIT-36, PIT37, PIT-38) .
Dostępność BLIKA w sektorze finansów publicznych to ważny krok, który pozwoli przyspieszyć realizację usług i podnieść ich jakość a na końcu ułatwić naszym użytkownikom płatność za usługi.
Jeśli jeszcze nie masz aplikacji, pobierz ją:
zeskanuj poniższy kod QR wykorzystując aparat w telefonie lub dedykowaną do tego aplikację
przejdź do sklepu z aplikacjami na telefonie i pobierz PeoPay.
Promocja! Do 31 grudnia 2024 r. klienci indywidualni mogą nadal bezpłatnie robić przelewy BLIK na numer telefonu.
Wypłata gotówki w punktach usługowo-handlowych z wykorzystaniem kodu BLIK w aplikacji PeoPay KIDS nadal pozostaje bezpłatna.
Informacje o opłatach związanych BLIKIEM znajdziesz w obowiązującej Taryfie Opłat i Prowizji dla klientów detalicznych dostępnejtutaj.
PeoPay to część usługi bankowości elektronicznej. Przelew na telefon to rodzaj polecenia przelewu lub polecenia przelewu wewnętrznego. Definicje tych pojęć znajdziesz na pekao.com.pl/definicje
Na pulpicie aplikacji PeoPay wybierz skrót do BLIKA, a następnie prośbę o przelew zamieszczoną na dole ekranu.
Jeśli nie masz na pulpicie skrótu do BLIKA, wybierz w dolnym menu Płatności > Prośba o przelew.
Krok 2:
Przeczytaj krótką instrukcję korzystania z funkcji i wybierz Dalej.
Możesz wybrać opcję „Nie pokazuj tego więcej”. Następnym razem pominiesz ten ekran.
Krok 3:
Z listy swoich kontaktów wybierz odbiorców prośby o przelew. Na liście automatycznie pojawiają się znajomi, którzy korzystają z BLIKA i mają uruchomioną tę funkcję.
Rozliczeń można dokonywać pomiędzy klientami banków, które udostępniają zrzutkę.
Krok 4:
Wpisz kwotę, jaką chcesz podzielić w ramach zrzutki, a aplikacja sama rozdzieli ją pomiędzy odbiorców.
Krok 5:
Możesz również poprosić wszystkich odbiorców o wpisaną wcześniej kwotę wybierając opcję "Poproś każdego o tę samą kwotę".
Dodaj tytuł rozliczenia, np. „składka na prezent” lub „za pizze” i kliknij Dalej.
Krok 6:
Sprawdź podsumowanie zrzutki i wyślij prośbę.
Odbiorcy otrzymają powiadomienie o przesłanej do nich prośbie o przelew. Na jej zaakceptowanie mają 72 godziny.
Krok 7:
Możesz śledzić status wysłanej prośby.
Po jej zaakceptowaniu przez odbiorcę pieniądze w ramach zrzutki natychmiast trafią na Twoje konto.
Jak odbierać przelew na telefon BLIK?
Zaloguj się do aplikacji PeoPay. Wybierz Profil > Ustawienia > BLIK > Przelew na numer telefonu. Zaznacz wszystkie wymagane pola i wciśnij Zatwierdź/.
Jak wysłać przelew na telefon BLIK?
Krok 1:
Uruchom aplikację PeoPay. Na ekranie startowym lub po zalogowaniu do aplikacji kliknij logo BLIKA. Na dole ekranu wybierz Przelew na telefon.
Krok 2:
Wyszukaj numer telefonu lub osobę, do której chcesz wysłać przelew BLIK. Przy osobach, które mogą odbierać przelewy pojawi się ikona BLIK.
Krok 3:
Uzupełnij kwotę przelewu i zaakceptuj transakcję kodem PIN lub biometrią.
Maksymalna kwota jednego przelewu do 500 PLN. Maksymalna dzienna kwota przelewów BLIK to 1 000 PLN.
Jak płacić kodem BLIK?
Krok 1.
Wybierz BLIK jako metodę płatności w internecie lub poinformuj sprzedawcę w sklepie. Następnie kliknij BLIK w aplikacji, by zobaczyć 6-cyfrowy kod.
Krok 2.
Pobrany kod BLIK wpisz na klawiaturze terminala płatniczego przy kasie lub na stronie sklepu internetowego.
Krok 3.
Potwierdź w aplikacji PeoPay transakcję kodem PIN. Do 120 zł możesz potwierdzić transakcję odciskiem palca lub skanem twarzy (Face ID), w zależności od funkcji w telefonie. Gotowe!
Krok 4.
Potwierdzenie transakcji otrzymasz w aplikacji PeoPay.
Jak wpłacać pieniądze w bankomacie za pomocą BLIKA?
Krok 1.
Wybierz we wpłatomacie opcję: Wpłata BLIK.
Krok 2.
W aplikacji PeoPay wygeneruj kod BLIK i wprowadź go na ekranie wpłatomatu.
Krok 3.
Zatwierdź wpłatę w aplikacji PeoPay kodem PIN lub biometrią. Po otrzymaniu potwierdzenia w aplikacji wpłać gotówkę do wpłatomatu.
Jak wypłacać pieniądze z bankomatu za pomocą BLIKA?
Krok 1.
W bankomacie Banku Pekao S.A. wybierz WYPŁATA BLIK/PEOPAY.
Krok 2.
Uruchom aplikację PeoPay i wybierz opcję BLIK, by zobaczyć 6-cyfrowy kod. Kod ważny jest 2 minuty. Wygenerowany kod wpisz w bankomacie.
Krok 3.
Potwierdź w aplikacji PeoPay transakcję kodem PIN. Do 120 zł możesz potwierdzić transakcję odciskiem palca lub skanem twarzy (Face ID), w zależności od funkcji w telefonie.
Krok 4.
Gotowe! W aplikacji otrzymasz potwierdzenie wypłaty, a z bankomatu możesz pobrać pieniądze.
PeoPay to część usługi bankowości elektronicznej Banku Pekao S.A. Definicję tego pojęcia znajdziesz tutaj. Pełne informacje o PeoPay znajdziesz tutaj.
Na pulpicie aplikacji PeoPay tapnij w ikonkę BLIKA, wskaż rachunek do rozliczania płatności BLIK i potwierdź zapoznanie się z Regulaminem wykonywania transakcji BLIK w Bankowości Mobilnej PeoPay. Możesz także aktywować przelew na telefon i oznaczenie w książce telefonicznej osób, które mogą wysyłać przelewy na telefon.
Zatwierdź kodem PIN do aplikacji lub kodem SMS, jeżeli jednocześnie włączysz funkcję przelewu na telefon.
Do 31.12.2024 r. przelewy na telefon BLIK dla klientów indywidualnych są darmowe.
Opłata za taki przelew dla klientów firmowych wynosi 1,50 zł.
Opłata za wypłatę gotówki w bankomatach Banku Pekao S.A. wynosi 0 zł.
Opłaty za wypłatę lub wpłatę gotówki w pozostałych bankomatach pobierana jest zgodnie z regulaminem BLIK.
Opłata za wypłatę gotówki (tzw. cashback) w punktach usługowo–handlowych przy płatnościach z kodem BLIK pobierana jest zgodnie z Taryfą Opłat i Prowizji.
Bezpieczeństwo transakcji za pomocą kodów BLIK jest zapewnione przez fakt, że każda transakcja wymaga wygenerowania jednorazowego kodu BLIK w aplikacji PeoPay, a następnie jest potwierdzana w telefonie za pomocą PIN‑u lub biometrii (jeżeli taka metoda autoryzacji była ustawiona w PeoPay). Dodatkowo, kody BLIK są 6‑cyfrowe - każdy kod jest jednorazowy i ważny tylko przez 2 minuty, po tym czasie nie może być już użyty i należy wygenerować nowy kod.
W przypadku Zakupów bez kodu każda transakcja potwierdzana jest PIN-em w aplikacji PeoPay, a transakcje BLIK sumują się do ustawionego limitu dziennego na zakupy aplikacją PeoPay.
Dodatkowo, ze względu na to, że podczas transakcji nie są wykorzystywane numery Twoich kart płatniczych, rachunków ani np. PIN-ów do karty, nie ma możliwości ich podejrzenia i nieuprawnionego wykorzystania przez osobę postronną.
Pamiętaj! Bezpieczeństwo zależy także od Ciebie, dlatego przestrzegaj zasad wskazanych w regulaminie i w otrzymanym od banku dokumencie określającym reguły bezpiecznego korzystania z bankowości elektronicznej.
Nie, płatności BLIK nie wymagają logowania do aplikacji bankowości mobilnej PeoPay. Aby pobrać kod BLIK wystarczy otworzyć PeoPay i na głównym ekranie stuknąć palcem w ikonkę z logiem BLIK. Na ekranie zobaczysz 6‑cyfrowy kod BLIK, który jest ważny przez 2 minuty. Wpisz kod BLIK na klawiaturze terminala płatniczego przy kasie lub na stronie sklepu internetowego. Potwierdź w aplikacji PeoPay transakcję kodem PIN. Jeżeli Twój telefon umożliwia odblokowanie ekranu za pomocą biometrii i ustawiłeś w aplikacji taką metodę logowania oraz autoryzacji transakcji, płatności i wypłaty BLIK do 120 zł możesz potwierdzić odciskiem palca lub skanem twarzy (Face ID). Dla transakcji powyżej 120 zł wymagane jest podanie 4‑cyfrowego kodu do PeoPay.
Limity na transakcje przy płatnościach BLIK dla klientów indywidualnych są wspólne dla wszystkich transakcji aplikacją PeoPay.
Standardowy limit dzienny na wypłaty i na płatności to 1000 zł (200 zł dla osób o ograniczonej zdolności do czynności prawnych, np. dla dzieci powyżej 13. roku życia).
Limit dziennych płatności można zwiększyć do 10 000 zł (do 1 000 zł w przypadku osób o ograniczonej zdolności do czynności prawnych).
Limit dziennych wypłat można zwiększyć do 3 000 zł (do 500 zł w przypadku osób o ograniczonej zdolności do czynności prawnych).
W przypadku płatności kodem BLIK w internecie obowiązuje dzienny i miesięczny limit Pekao24. Limity możesz zmienić po zalogowaniu, wybierając z dolnego menu Więcej > Ustawienia > Bezpieczeństwo.
Tak, w historii rachunku będą widoczne wszystkie transakcje BLIK, a po wejściu w szczegóły operacji widoczna jest informacja, że dana transakcja to "Płatność BLIK".
Po wykonaniu pierwszej płatności z użyciem kodu BLIK, na ekranie z podsumowaniem transakcji w PeoPay możesz zapisać sklep internetowy. Przy następnej transakcji na tej samej stronie będziesz mógł płacić szybciej, bez podawania kodu BLIK, a jedynie akceptując płatność 4‑cyfrowym kodem w aplikacji PeoPay. W przypadku, gdy na ekranie z podsumowaniem transakcji BLIK wybierzesz opcję zapisania przeglądarki, następnym razem wszystkie transakcje BLIK na wybranej przeglądarce będziesz mógł wykonywać bez podawania kodu BLIK w różnych sklepach internetowych.
Zakupy internetowe bez konieczności podawania kodu BLIK (tzw. BLIK OneClick) zrobisz, używając przeglądarki internetowej na dowolnym urządzeniu: na smartfonie, laptopie czy tablecie. Niezależnie od używanego urządzenia, przy kolejnych zakupach wybierasz metodę płatności Płacę z BLIK, a po zatwierdzeniu transakcji musisz mieć przy sobie smartfon, aby potwierdzić płatność za pomocą 4‑cyfrowego kodu w aplikacji PeoPay. Możesz łatwo zarządzać Zakupami bez kodu w bankowości mobilnej. ZALOGUJ SIĘ DO APLIKACJI PEOPAY -> KLIKNIJ WIĘCEJ -> METODY PŁATNOŚCI -> BLIK -> ZAKUPY BEZ PODAWANIA KODU BLIK . W tym miejscu zobaczysz zapisaną listę sklepów lub przeglądarek, w których możesz płacić bez kodu. Możesz je w każdej chwili usunąć z tej listy lub dodać ponownie.
Zwrot powinien być zrealizowany przez sprzedawcę tą samą metodą płatności, jaką został dokonany zakup. Po wprowadzeniu kwoty zwrotu na terminalu wyświetla się prośba o podanie kodu BLIK i po jego akceptacji, kwota jest zwracana na rachunek klienta, z którego została wcześniej pobrana płatność. W przypadku, gdy dany sklep ma jeszcze system lub terminal niedostosowany do dokonywania zwrotów akceptowanych kodem BLIK, sprzedawca powinien zaproponować zwrot w gotówce.
„Prośba o przelew BLIK” to funkcja dostępna w aplikacji PeoPay od połowy stycznia 2024 r. Mogą z niej korzystać nasi klienci, którzy korzystają z aplikacji PeoPay (od wersji 4.54).
Prośba o przelew, czyli „zrzutka" w ramach BLIKA, ułatwia i przyspiesza rozliczenia między znajomymi. Dzięki temu pieniądze natychmiast trafiają na konto osoby, która wysyła prośbę.
Rozliczeń można dokonywać pomiędzy klientami różnych banków, które udostępniają zrzutkę. W ramach prośby o przelew w PeoPay można wybrać grupę kontaktów, dzielić rachunek na równe kwoty lub określić ich wysokość dla poszczególnych odbiorców. Można również siebie uwzględnić w takim podziale wydatków.
Jeśli wpłynęła do Ciebie „Prośba o przelew” prawdopodobnie jeden z Twoich znajomych/kontaktów chce rozliczyć np. wspólny rachunek za jedzenie.
Na liście osób, do których możesz wysłać prośbę, automatycznie pojawiają się znajomi, którzy korzystają z Przelewu na telefon Blik i mają uruchomioną funkcję Prośby o przelew Blik.
Na dziś, oprócz Banku Pekao S.A., prośba przelew jest dostępna w: ING, mBanku, Velo Banku, Millennium oraz Banku Spółdzielczym Rzemiosła w Krakowie.
Jeśli na liście osób nie widzisz znajomego, do którego chcesz wysłać prośbę o przelew, może mieć on konto w banku spoza listy lub nie ma aktywnej tej funkcji.
Jeśli Twój znajomy, nadawca prośby, dostaje automatyczną informację, że prośba jest odrzucona. Sprawdź czy ta osoba jest u Ciebie na liście zablokowanych nadawców.
Lista zablokowanych nadawców widoczna jest w aplikacji PeoPay (Profil -> Ustawienia -> BLIK -> Prośba o przelew). Jeśli chcesz odblokować nadawcę, który został przez Ciebie wcześniej zablokowany, możesz to zrobić w ustawieniach Prośby o przelew, klikając „Odblokuj” przy danych tego znajomego.
Jeśli trafiła do Ciebie prośba przez pomyłkę np. od osoby której nie znasz lub z którą nie masz wspólnych rozliczeń możesz:
Odrzucić prośbę w aplikacji PeoPay: po wejściu na listę otrzymanych próśb o przelew, wybrać tę, która nie powinna do Ciebie trafić, a następnie wybrać opcję „Odrzuć prośbę”. Nadawca prośby dostanie informację o tym, że została ona odrzucona. Na liście wysłanych przez niego próśb, w jego aplikacji, pojawi się przy niej status „Odrzucona”.
Zignorować niechcianą prośbę – wysłana prośba o przelew BLIK jest aktywna przez 72 godziny po wysłaniu. Jeśli w tym czasie nie zostanie przez Ciebie zaakceptowana to zostanie ona automatycznie anulowana (środki nie zostaną przelane do nadawcy).
Ty, jako nadawca prośby, możesz ją anulować wchodząc w zakładkę Wysłane, a następnie w szczegóły wysłanej prośby.
Jeśli anulujesz prośbę o przelew odbiorca nie będzie jej mógł zatwierdzić ani odrzucić.
Na liście wysłanych przez Ciebie próśb ta prośba będzie mieć status Anulowana.
Odbiorca prośby o przelew na liście otrzymanych próśb w swojej aplikacji także zobaczy informację, że prośba została anulowana.
Statusy próśb o przelew widoczne na liście pochodzą z banków, w których mają konta znajomi, do których wysyłasz prośbę. Nie wszystkie banki na bieżąco aktualizują statusy transakcji realizowanych w ramach próśb o przelew.
W Banku Pekao S.A. wszystkie statusy aktualizowane są na bieżąco. Bank przeszedł certyfikację PSP i prezentuje zawsze aktualne informacje na temat realizacji prośby o przelew BLIK.
Jeśli dostajesz prośby o przelew od osoby, od której nie chcesz ich dostawać możesz ją zablokować.
Po odrzuceniu prośby o przelew należy wybrać opcję Zablokuj nadawcę prośby. Dzięki temu ta osoba nie będzie mogła wysyłać już do Ciebie próśb o przelew.
Możesz zablokować jedynie nadawcę, który wyśle do Ciebie prośbę o przelew BLIK – nie możesz zablokować znajomego wcześniej, zanim nie dostaniesz od niego prośby.
Po zablokowaniu nadawcy nie będziesz otrzymywać od tej osoby próśb, a zablokowany nadawca przy próbie wysłania prośby do Ciebie dostanie automatycznie informację o tym, że prośba jest odrzucona.
Lista zablokowanych nadawców znajduje się w ustawieniach BLIK w aplikacji PeoPay (Profil -> Ustawienia -> BLIK -> Prośba o przelew). Jeśli chcesz odblokować nadawcę zablokowanego wcześniej, możesz to także zrobić w ustawieniach Prośby o przelew, klikając „Odblokuj” przy danych tego znajomego.
Jeśli chcesz wysłać pieniądze do znajomego po tym jak prośba o przelew wygasła możesz:
Poprosić znajomego o ponowne wysłanie prośby o przelew. W takiej sytuacji Twój znajomy, nadawca prośby, który na liście wysłanych próśb widzi informację o tym, że prośba ma status Przeterminowana, może ją ponownie do Ciebie wysłać.
Zlecić np. przelew na telefon BLIK (nie w ramach Prośby o przelew).
Prośba o przelew wygasa po 72 godzinach od wysłania. Jeśli w tym czasie nie zostanie zatwierdzona, przeterminuje się.
W Banku Pekao S.A. przypominamy naszym klientom o oczekujących prośbach – na ok. 24 godziny przed upływem czasu ważności prośby, klient otrzymuje wiadomość push o oczekującej na zatwierdzenie prośbie (wiadomości nie są wysyłane w godzinach nocnych).
Prośby o przelew mogą wysyłać klienci, którzy korzystają z aplikacji PeoPay (od wersji 4.54) – jeśli nie widzisz w aplikacji tej usługi, w pierwszej kolejności sprawdź, czy korzystasz z aktualnej wersji aplikacji i w razie potrzeby zaktualizuj ją do najnowszej wersji.
Możliwość odbierania i wysyłania próśb o przelew można włączyć lub wyłączyć w ustawieniach BLIK w aplikacji PeoPay (Profil -> Ustawienia -> BLIK -> Prośba o przelew). Pamiętaj, że aby otrzymywać Prośby o przelew musisz mieć włączone Przelewy na telefon w Pekao.
Można wysłać maksymalnie 30 próśb o przelew dziennie. Limit ten można wykorzystać do wysłania jednej prośby do 30 osób lub podzielić na mniejsze prośby.
W ramach jednej wysłanej przez Ciebie prośby o przelew możesz otrzymać do 500 zł od jednej osoby (np. jeśli wysyłasz prośbę do czterech osób, od każdej z nich możesz poprosić o maksymalnie 500 zł, czyli wysłana prośba w tym przypadku może być na maksymalnie 2 tys. zł).
Dziennie możesz zaakceptować prośby do łącznie 1000 zł (np. jeśli trzy osoby proszą Cię o przelewy na 500 zł każdy, możesz zaakceptować w ciągu jednego dnia dwie z tych trzech próśb na 500 zł. Kolejną prośbę na 500zł możesz zaakceptować następnego dnia, masz na to 72 godziny).
BLIK nie wymaga specjalnego włączenia, kod BLIK dostępny jest dla wszystkich użytkowników PeoPay. Jedynym warunkiem jest posiadanie konta wskazanego jako rachunek podstawowy PeoPay. Aby odbierać i wysyłać przelewu na numer telefonu należy mieć włączone ustawienia w sekcji BLIK > Przelew na telefon.