17.09.2024

Bliska osoba prosi o przelew? Uważaj, to może być próba oszustwa

Zniszczony telefon dziecka, znajomy który stracił bagaż w podróży lub ktoś z rodziny, kto pilnie potrzebuje pieniędzy – oszuści stosują różne metody wyłudzeń pieniędzy. Sprawdź, na jakie sytuacje zwracać uwagę.

Cześć, to mój nowy numer telefonu
Jeśli ktoś bliski wysyła Ci taką informację, zachowaj czujność. W kolejnych wiadomościach możesz dostać prośbę o pilny przelew lub przesłanie kodu BLIK. Przestępcy wykorzystując Twoje emocje będą naciskać na szybkie działanie. Nie daj się oszukać – potwierdź otrzymaną wiadomość dzwoniąc do nadawcy i upewnij się czy po drugiej stronie naprawdę jest ktoś kogo znasz.

Podaj kod BLIK, bo stoję pod bankomatem
Jeśli ktoś znajomy wysyła Ci wiadomość np. za pomocą komunikatora lub mediów społecznościowych, twierdzi, że pilnie potrzebuje gotówki i koniecznie musisz podać kod BLIK i zautoryzować przelew – zachowaj ostrożność. Zweryfikuj czy podawane informacje są prawdziwe. Nie działaj w pośpiechu i pod wpływem emocji. 

Przesyłam link do mojej zbiórki
Dawno niewidziany znajomy przesyła link z prośbą o wsparcie jakiejś inicjatywy lub link do świetnej okazji, która na pewno Cię zainteresuje? Nie klikaj w przesyłane linki i nie daj się nabrać. Ciekawość lub chęć pomocy mogą sprawić, że stracisz swoje dane lub pieniądze. 

Podeślij zdjęcie karty płatniczej
Twoje dziecko pisze, że potrzebuje pilnie zapłacić za nowy telefon lub kupić kody do gier online? Twierdzi, że najszybciej będzie, jeśli podeślesz mu zdjęcie karty płatniczej? Bądź czujny – tak działają oszuści. Nie przesyłaj zdjęć swojej karty płatniczej. Zweryfikuj, czy na pewno kontaktuje się z Tobą Twoje dziecko, kontaktując się z nim telefonicznie. 

Pamiętaj, dbaj o swoje bezpieczeństwo i…

  • Jeśli otrzymasz podobną wiadomość, zawsze potwierdź potrzebę przelewu, dzwoniąc do osoby, która o niego prosiła. 
  • Uważnie czytaj komunikaty autoryzacyjne i przed ich potwierdzeniem upewnij się gdzie i w jakiej kwocie mają powędrować Twoje pieniądze. Potwierdzaj wyłącznie te płatności, których dane bezwzględnie się zgadzają.
  • Nigdy nie wysyłaj danych oraz zdjęć swojej karty płatniczej, nawet gdy wydaje Ci się, że prosi o nie ktoś bliski.

Co zrobić, jeśli podejrzewasz, że możesz być ofiarą oszustwa:

  • Zadzwoń na naszą infolinię (+48 519 222 222) w celu blokady karty i dostępów do bankowości elektronicznej.
  • Przekaż na infolinii wszystkie niezbędne informacje dotyczące oszustwa.
  • Zmień hasła logowania do serwisu internetowego Pekao24 i aplikacji PeoPay.
  • Złóż zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa organom ścigania tj. policji lub prokuraturze i poinformuj o tym nasz bank.