20.02.2024

Dostałeś SMS z informacją o podejrzanej aktywności na Twoim koncie? Uważaj – to oszustwo!

Oszuści podszywają się pod pracowników Banku Pekao S. A. i przesyłają w wiadomościach tekstowych informację o podejrzanej aktywności na rachunku bankowym ofiary. Wzbudzając jej niepokój, namawiają ją do wzięcia udziału w spotkaniu online na popularnych platformach komunikacyjnych (np. ZOOM lub MS Teams). Podczas spotkania nakłaniają ofiarę do uruchomienia usługi pulpitu zdalnego i w ten sposób przejmują kontrolę nad jej urządzeniem lub uzyskują dane do logowania do bankowości internetowej.  

Pamiętaj, nasz Bank nie wykorzystuje usługi pulpitu zdalnego  jako narzędzia do wsparcia i pomocy klientom.

Przypominamy, dbaj o swoje bezpieczeństwo i jeśli znajdziesz się w takiej sytuacji…

  • Nigdy nie loguj się do bankowości internetowej w trakcie kiedy udostępniasz komuś zawartość swojego pulpitu – oszuści mogą w ten sposób przejąć Twoje dane uwierzytelniające;
  • Nie pobieraj żadnej aplikacji – konsultanci banku nigdy nie zachęcają do pobierania aplikacji służących do zabezpieczenia konta;
  • Nie udostępniaj nikomu poufnych danych (loginu i hasła, numeru swojej karty płatniczej, zapisanego na odwrocie karty kodu CVV lub numeru PESEL) – pracownicy banku nigdy nie proszą o takie dane;
  • Nigdy nie podawaj pełnego hasła do bankowości elektronicznej. Hasło do serwisu Pekao24 jest maskowane. Oznacza to, że podczas logowania musisz wpisać tylko niektóre jego znaki;
  • Uważnie czytaj komunikaty autoryzacyjne i nigdy nie potwierdzaj żadnych transakcji, które nie były przez Ciebie zlecone;
  • Jeśli otrzymana wiadomość wzbudza Twój niepokój, a jej nadawca wywiera na Tobie presję do natychmiastowego działania, połącz się z infolinią banku (+48 519 222 222). Nigdy nie oddzwaniaj na numer z którego otrzymałeś SMS. Numer infolinii wybierz samodzielnie na klawiaturze numerycznej.

Co zrobić, jeśli podejrzewasz, że możesz być ofiarą oszustwa?

  • zadzwoń na naszą infolinię (+48 519 222 222) w celu blokady karty i dostępów do bankowości elektronicznej,
  • przekaż na infolinii wszystkie niezbędne informacje dotyczące oszustwa,
  • zmień hasła do logowania do serwisu internetowego Pekao24 i aplikacji PeoPay,
  • złóż zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa organom ścigania tj. policji lub prokuraturze,
  • poinformuj później bank o złożeniu zawiadomienia dotyczącym podejrzenia popełnienia przestępstwa.

Centrum Bezpieczeństwa Banku Pekao S. A.