14.11.2024

Black Week, Black Friday i Cyber Monday – bezpieczne zakupy z cyberPEKAO

Black Week, Black Friday i Cyber Monday to nie tylko czas promocji, rabatów i wyprzedaży, ale również wzmożonej aktywności cyberprzestępców. Atrakcyjne oferty kuszą nas na każdym kroku. W zakupowej gorączce oraz internetowym gąszczu "wyjątkowych’’ okazji trudniej nam zachować czujność. Dlatego sprawdź jak nie wpaść w sidła oszustów i bezpiecznie kupować w sieci. 

Zawsze sprawdzaj wiarygodność sprzedawcy

Czy ten sklep naprawdę istnieje? Przestępcy podszywają się pod fikcyjne firmy i na stworzonych przez siebie stronach internetowych, portalach sprzedażowych lub mediach społecznościowych oferuję atrakcyjne produkty w niskich cenach. 

Pamiętaj: 

  • przed dokonaniem transakcji sprawdź opinie o sklepie internetowym lub użytkowniku, od którego coś kupujesz. Pomogą Ci w tym opinie na portalach sprzedażowych, forach internetowych oraz komentarzach;
  • jeśli kupujesz od firmy lub w sklepie internetowym, koniecznie zweryfikuj dane przedsiębiorcy: nazwę firmy, adres siedziby, NIP oraz REGON, a także sprawdź czy znajduje się on w CEIDG (Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej). 

Dokładnie weryfikuj adres strony na której chcesz dokonać zakupu lub płatności

Przestępcy podszywają się pod znane sklepy internetowe i oferują produkty rozpoznawalnych marek w wyjątkowo niskich cenach. Przygotowane przez nich strony są łudząco podobne do oryginalnych. Zanim dokonasz zakupu przyjrzyj się dokładnie stronie internetowej sklepu pod kątem niespójności. Twoją uwagę powinny zwrócić niedopasowana czcionki, błędy gramatyczne, ortograficzne i językowe. Jeśli coś wygląda nietypowo, a Ty masz wątpliwości, zrezygnuj z zakupu.

Pamiętaj: 

  • Zanim zapłacisz za zakupiony przedmiot w serwisie szybkich płatności lub wpiszesz dane logowania do bankowości elektronicznej, dokładnie sprawdź adres strony, na której się znajdujesz. Upewnij się, że nie ma w nim np. literówek.
  • Jeśli masz wątpliwości czy strona internetowa sklepu jest prawdziwa, zgłoś ją do CERT Polska. Specjaliści ją zweryfikują, a Ty otrzymasz odpowiedź czy jest bezpieczna. 

Nie daj się skusić atrakcyjnym reklamom zamieszczonym w mediach społecznościowych lub przesłanych mailem 

Oszuści tworzą reklamy, w których kuszą wysokimi rabatami i promocjami. Ich oferty przyciągają uwagę niskimi cenami dobrej jakości produktów (często elektroniki lub odzieży i obuwia) lub konkursami z wysokimi wygranymi. Jeśli ulegniesz manipulacji przestępców i klikniesz w reklamę, zostaniesz przekierowany na stronę wyłudzającą dane lub pieniądze. Oszuści mogą podszywać się pod znane sklepy internetowe, strony logowania do bankowości elektronicznej lub serwisy szybkich płatności. 

Pamiętaj: 

  • Unikaj klikania w reklamy zamieszczone w mediach społecznościowych (również jako materiał sponsorowany) oraz przesłanych mailem. Zbyt atrakcyjna oferta, ograniczona czasowo powinna wzbudzić Twoją czujność.
  • Płacąc za zakupy zwracaj uwagę na to, czy transakcja jest realizowana przez znanego operatora płatności, a adres strony, na której się znajdujesz jest właściwy. Login i hasło do bankowości internetowej oraz dane karty płatniczej (jej numer, datę ważności oraz kod CVC/CVV) podawaj dopiero wtedy, gdy jesteś pewny, że wszystko jest w porządku.

Zachowaj ostrożność podczas zakupów na portalach sprzedażowych i aukcyjnych

Super okazja, która skończy się za kilka minut? Uważaj, przestępcy lubią wywierać presję. Bądź ostrożny, przy zakupach na znanych portalach ogłoszeniowych możemy natknąć się na nieuczciwych sprzedawców. Jeśli zainteresujesz się ich ofertą i będziesz chciał dokonać zakupu, poinformują Cię, że opłacą za Ciebie koszty przesyłki lub wyślą do Ciebie link, pod którym masz dokonać płatności – wpisać dane karty płatniczej, kod BLIK lub zalogować się do bankowości elektronicznej. Wszystkie dane, które tam wpiszesz przechwyci oszust.

Pamiętaj:

  • Nie korzystaj z linków kierujących do płatności, przesłanych w wiadomościach prywatnych. Uważnie czytaj komunikaty autoryzacyjne i nigdy nie potwierdzaj żadnych transakcji, które nie były przez Ciebie zlecone. 
  • Ze sprzedającym kontaktuj się tylko poprzez portal sprzedażowy i zachowaj ostrożność, gdy ktoś kontaktuje się z Tobą poza nim. Jeśli kupujesz coś od osoby prywatnej warto skorzystać z możliwości wysyłki za pobraniem lub odbioru osobistego. 

Co zrobić, jeśli podejrzewasz, że możesz być ofiarą oszustwa:

  • Zadzwoń na naszą infolinię (+48 519 222 222) w celu blokady karty i dostępów do bankowości elektronicznej.
  • Przekaż na infolinii wszystkie niezbędne informacje dotyczące oszustwa.
  • Zmień hasła logowania do serwisu internetowego Pekao24 i aplikacji PeoPay.
  • Złóż zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa organom ścigania tj. policji lub prokuraturze i poinformuj o tym nasz bank.

Centrum Bezpieczeństwa Banku Pekao S.A.