16.10.2024

cyberPEKAO dla najmłodszych - zadbaj o bezpieczeństwo swojego dziecka

Nasze drugie życie toczy się w cyberprzestrzeni. Dlatego tak samo jak dbamy o bezpieczeństwo naszych dzieci w realnym świecie, powinniśmy chronić je w wirtualnej rzeczywistości. W Pekao S.A. nie tylko wprowadzamy najmłodszych w świat finansów, ale również uczymy bezpiecznego bankowania. Bez względu na to czy nasze dzieci grają w gry online, spędzają wolny czas w mediach społecznościowych czy robią zakupy przez internet, są narażone na działania cyberprzestępców.

Bądź świadomy jakie zagrożenia czekają na Twoje dziecko w sieci i opowiedz mu, co powinno zrobić, aby się przed nimi obronić. 

Niebezpieczne znajomości

W wirtualnych światach gier online gracze bardzo często nawiązują znajomości oraz tworzą sieci społeczne, w których zawierają ze sobą sojusze, rozmawiają oraz wymieniają się informacjami. Nie wszystkie znajomości są bezpieczne – w wirtualnych światach mogę działać oszuści i cyberprzestępcy, którzy będą próbować wyłudzić od dzieci dane oraz pieniądze.

Co Twoje dziecko powinno wiedzieć?

  • Nie przesyłaj swoich danych, zdjęć oraz prywatnych informacji osobom poznanym podczas rozgrywek online. Nigdy nie masz pewności kto znajduje się po drugiej stronie. Jeśli Twój znajomy namawia Cię do przelania pieniędzy, wysłania kodu BLIK lub wywołuje w Tobie niepokój i presje, opowiedz o tym swoim rodzicom lub opiekunom.

Oszust w ,,rodzinie’’

Oszuści mogą przejąć konto w mediach społecznościowych, należące do naszych bliskich. Przy jego użyciu lub wykorzystując inny komunikator internetowy mogą podszyć się po kogoś, kogo dziecko zna i próbować wyłudzić pieniądze. Najczęściej będą prosić o przesłanie kodu BLIK, a następnie autoryzację operacji w aplikacji.

Co Twoje dziecko powinno wiedzieć?

  • Nigdy nie podawaj kodu BLIK, nawet jeśli wydaje Ci się, że prosi o nie ktoś bliski. Jeśli spotka Cię taka sytuacja, porozmawiaj z rodzicami lub opiekunami, którzy zweryfikują sytuację dzwoniąc bezpośrednio do osoby, która Cię o to prosi. 
  • Uważnie czytaj komunikaty autoryzacyjne, które wyświetlają się w aplikacji mobilnej PeoPay KIDS. Zanim potwierdzisz operacją sprawdź czy kwota oraz odbiorca przelewu są prawidłowe. Jeśli nie zlecałeś żadnych transakcji, a w aplikacji pojawiał się komunikat powiedz o tym swoim rodzicom lub opiekunom.

(Nie)prawdziwe konkursy i promocje

W sieci dzieci mogą natknąć się na reklamy, w których zachęcane są do udziału w fikcyjnych konkursach lub skorzystania z wyjątkowo atrakcyjnych promocji. Najczęściej, aby wziąć udział w wydarzeniu i otrzymać zniżkę, bon do sklepu lub gotówkę, wystarczy wypełnić formularz rejestracyjny. W rzeczywistości podane informacje zostaną wykorzystane przez oszustów do wyłudzenia pieniędzy lub danych. 

Co Twoje dziecko powinno wiedzieć?

  • Jeśli chcesz wziąć udział w konkursie lub promocji, poinformuj o tym rodziców lub opiekunów, którzy sprawdzą czy jest on prawdziwy. 
  • Nie przelewaj na konto organizatorów konkursów pieniędzy oraz nie podawaj kodów BLIK. Jeśli ktoś Cię o to prosi, powiedz o tym rodzicom lub opiekunom. 
  • Nigdy nie podawaj swoich danych na stronach z linków, które znalazłeś w mediach społecznościowych lub ktoś wysłał do Ciebie w wiadomości, np. poprzez SMS lub komunikator internetowy.

Fałszywe sklepy

Robiąc samodzielne zakupy dzieci mogą natrafić na sklepy internetowe oferujące gry, zabawki lub ubrania w wyjątkowo atrakcyjnych cenach. Jeśli okazja jest zbyt duża, a cena zbyt kusząca może okazać się, że jest to oszustwo. Przestępcy tworzą fałszywe strony sklepów internetowych, często podszywając się pod znane marki. Jeśli skuszeni niską ceną, zrobimy na nich zakupy, możemy bezpowrotnie stracić nasze pieniądze. 

Co Twoje dziecko powinno wiedzieć?

  • Nie wszystko co znajduje się w internecie jest prawdziwe. Zanim zrobisz zakupy, sprawdź czy adres strony www sklepu, na której się znajdujesz jest prawidłowy. Zanim coś kupisz zweryfikuj opinie o sklepie w różnych źródłach. Gdy masz wątpliwości, porozmawiaj ze swoimi rodzicami lub opiekunami – oni pomogą wybrać Ci sklep, który jest bezpieczny. 

Wspieraj dziecko w bezpiecznym bankowaniu i…

  • Regularnie sprawdzaj wydatki swojego dziecka w Panelu rodzica w serwisie internetowym Pekao24. Zwróć szczególną uwagę na powtarzające się płatności, nawet jeśli są one realizowane na niewielką kwotę. Mogą to być wpłaty dla oszustów, ukryte mikro-opłaty w grach online lub subskrypcje, które dziecko nieświadomie zaakceptowało. 
  • Dostosuj funkcje w aplikacji PeoPay KIDS do potrzeb Twojego dziecka. Wyłącz te opcje, z których na co dzień nie korzystacie.
  • Ustalcie limity transakcji, płatności kartą płatniczą oraz kodem BLIK. Możesz to zrobić w Panelu Rodzica w serwisie internetowym Pekao24. 
  • Ucz poprzez zabawę – w grze w aplikacji mobilnej PeoPay KIDS jest rozdział poświęcony bezpieczeństwu. Zagrajcie w nią wspólnie z dzieckiem. Będzie do doskonała okazja do rozmowy o cyberzagrożeniach.

Co zrobić, jeśli podejrzewasz, że Twoje dziecko padło ofiarą oszustwa:

  • Zablokuj aplikację PeoPay KIDS i zastrzeż kartę dziecka w Panelu rodzica w serwisie internetowym Pekao24.
  • Zadzwoń na naszą infolinię (+48 519 222 222) i przekaż wszystkie niezbędne informacje dotyczące oszustwa.
  • Złóż zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa organom ścigania tj. policji lub prokuraturze i poinformuj o tym nasz bank.

Centrum Bezpieczeństwa Banku Pekao S.A.