15.02.2024
Oszuści podszywają się pod Bank Pekao S. A. Bądź czujny!
Oszuści podszywają się pod Bank Pekao S. A. – uważaj na fałszywe reklamy w mediach społecznościowych. Nie daj się skusić rzekomym profitom. Do bankowości elektronicznej loguj się tylko na www.pekao24.pl lub w aplikacji PeoPay (pobranej z oficjalnego źródła).
Jak wygląda schemat oszustwa?
Oszuści w mediach społecznościowych zamieszczają fałszywą reklamę banku i nakłaniają ofiarę do pobrania nowej wersji aplikacji mobilnej, która w rzeczywistości jest złośliwym oprogramowaniem. Złośliwa aplikacja prosi użytkownika o podanie danych do logowania do bankowości elektronicznej (numeru klienta i hasła). Jeśli ofiara da się zmanipulować i poda informacje, przestępcy mogą przejąć kontrolę nad jej urządzeniem i w konsekwencji rachunkiem bankowym (w tym uzyskać możliwość autoryzacji operacji bankowych).
Jak się bronić przed oszustami?
- Nie instaluj na komputerze i na urządzeniu mobilnym oprogramowania ze źródeł, do których nie masz zaufania. Uważnie czytaj opinie innych użytkowników o aplikacji, którą chcesz zainstalować;
- Przed zalogowaniem do bankowości elektronicznej zawsze sprawdzaj czy adres strony jest poprawny – https://www.pekao24.pl/logowanie. Jeśli adres jest inny, nie podejmuj próby logowania;
- Nigdy nie podawaj pełnego hasła do bankowości elektronicznej. Hasło do serwisu Pekao24 jest maskowane. Oznacza to, że podczas logowania musisz wpisać tylko niektóre jego znaki;
- Uważnie czytaj komunikaty autoryzacyjne i nigdy nie potwierdzaj żadnych transakcji, które nie były przez Ciebie zlecone;
- Pamiętaj, podczas kontaktów telefonicznych nasz pracownik nigdy nie prosi o podanie loginu, hasła lub PINu. Logowanie do usług telefonicznych odbywa się zawsze w serwisach automatycznych;
- Jeśli rozmowa z pracownikiem wzbudza Twój niepokój lub wątpliwości rozłącz się, a następnie połącz się z infolinią banku (+48 519 222 222). Numer infolinii wybierz na klawiaturze numerycznej, nie oddzwaniaj z listy połączeń, które wyświetlają się na telefonie;
- Możesz zweryfikować tożsamość dzwoniącego pracownika w PeoPay lub Pekao24 – podczas rozmowy z pracownikiem banku powiedz, że chcesz zweryfikować jego tożsamość w aplikacji lub serwisie internetowym. Pracownik wyśle do Ciebie swoją wizytówkę. Pamiętaj nie będzie to wiadomość SMS. Więcej o wizytówkach znajdziesz na stronie Banku Pekao S. A.
Co zrobić, jeśli podejrzewasz, że możesz być ofiarą oszustwa?
- Zadzwoń na naszą infolinię (+48 519 222 222) w celu blokady karty i dostępów do bankowości elektronicznej,
- przekaż na infolinii wszystkie niezbędne informacje dotyczące oszustwa,
- zmień hasła do logowania do serwisu internetowego Pekao24 i aplikacji PeoPay,
- złóż zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa organom ścigania tj. policji lub prokuraturze,
- poinformuj później bank o złożeniu zawiadomienia dotyczącym podejrzenia popełnienia przestępstwa.
Centrum Bezpieczeństwa Banku Pekao S. A.