09.10.2024

Miesiąc bezpiecznego bankowania z #cyberPEKAO – sprawdź jakie metody stosują cyberprzestępcy 

Czy wiesz, że w październiku nie tylko obchodzimy Europejski Miesiąc Cyberbezpieczeństwa, ale również Dzień Bezpiecznego Komputera? Z tej okazji przypominamy, jak bezpiecznie korzystać z bankowości elektronicznej i chronić swoje pieniądze przed cyberoszustami.

Uważaj na fałszywe reklamy inwestycyjne

W internecie możesz znaleźć reklamy pozbawionych ryzyka i gwarantujących wysoki zysk inwestycji. Zachowaj czujność, to mogą być oszuści, którzy podszywają się pod znane firmy lub wykorzystują wizerunki znanych osób. Przestępcy kontaktują się z potencjalnymi ofiarami, przedstawiając się jako maklerzy giełdowi lub brokerzy. Zachęcają do inwestowania w kryptowaluty lub spółki giełdowe, obiecując łatwy i szybki zysk. Na początku, aby uśpić czujność, ofiary mogą zasilać jej konto niewielkimi kwotami, pochodzącymi z rzekomej inwestycji. Po kilku nieudanych inwestycjach kontakt z fałszywym brokerem urwie się, a inwestor straci swoje pieniądze.

Zadbaj o swoje bezpieczeństwo i…

  • Inwestuj tylko w licencjonowanych domach maklerskich, zarejestrowanych w Komisji Nadzoru Finansowego.
  • Pamiętaj, jeśli przelewasz środki na rachunek firmy, oferującej inwestycje to dane odbiorcy przelewu nie powinny być danymi osoby fizycznej.

Telefon z banku? To może być oszustwo

Przestępcy mogą podszywać się pod dowolny numer telefonu i podawać się za pracowników banków. Będą twierdzić, że dzwonią w sprawie transakcji, która rzekomo miała zostać zlecona z Twojego konta lub w sprawie fikcyjnego kredytu, który ktoś zaciągnął na Twoje dane.  Mogą nakłaniać Cię do podania danych osobowych, danych logowania do bankowości elektronicznej, kodu BLIK lub wypłaty pieniędzy z rachunku, a następnie wpłacenie ich we wpłatomatach. Podczas rozmowy będą wywierać na Tobie presję, wzbudzać niepokój i zachęcać do szybkiego działania.

Zadbaj o swoje bezpieczeństwo i…

  • Podczas rozmowy z pracownikiem banku powiedz, że chcesz zweryfikować jego tożsamość w aplikacji mobilnej PeoPay lub serwisie internetowym Pekao24. Jeśli pracownik nie będzie w stanie wysłać Ci wizytówki – rozłącz się i samodzielnie zadzwoń na infolinię banku. Więcej o wizytówkach pracowników dowiesz się na stronie Banku Pekao S. A.
  • Podczas logowania do bankowości internetowej korzystaj z uwierzytelniania dwuskładnikowego. Sprawdź jak uruchomić usługę na naszej stronie internetowej.

Bliska osoba prosi o przelew? Sprawdź, komu tak naprawdę przesyłasz swoje pieniądze

Zniszczony telefon dziecka? Znajomy, który stracił bagaż w podróży? Ktoś z rodziny pilnie potrzebuje pieniędzy? Jeśli ktoś bliski za pomocą komunikatora internetowego, mediów społecznościowych prosi Cię o przelanie pieniędzy lub podanie kodu BLIK, zachowaj czujność. Przestępcy mogą podszywać się pod osoby, które znasz i wykorzystując Twoje emocje, będą próbować ukraść Twoje pieniądze.

Zadbaj o swoje bezpieczeństwo i…

  • Jeśli otrzymasz taką wiadomość, zadzwoń do osoby, która prosi Cię o pieniądze i zweryfikuj czy to na pewno ona jest nadawcą wiadomości.

Uważaj na linki przesłane w wiadomościach SMS

Niespodziewana dopłata do przesyłki kurierskiej? Groźba odłączenia internetu lub prądu z powodu nieopłaconego rachunku? Bądź ostrożny – oszuści podszywają się pod banki, firmy kurierskie i usługowe, a nawet instytucje rządowe. Przestępcy wysyłają wiadomości SMS z linkiem. W treści wiadomości najczęściej informują o konieczności potwierdzenia płatności, dopłaty do rachunku lub zaktualizowania swoich danych. Załączony do wiadomości link przeniesie Cię na spreparowaną przez oszustów stronę, na której zostaniesz poproszony o zalogowanie się do bankowości elektronicznej lub podanie swoich danych. Zachowaj spokój i nie działaj pochopnie. Oszuści będą straszyć Cię konsekwencjami i nakłaniać do szybkiej reakcji.

Zadbaj o swoje bezpieczeństwo i…

  • Nie klikaj w linki otrzymane w SMS-ach, nawet jeśli wyglądają na pochodzące od zaufanych instytucji.
  • Jeśli wiadomość wzbudza w Tobie niepokój, zadzwoń bezpośrednio do dostawcy i wyjaśnij sytuację.

Co zrobić, jeśli podejrzewasz, że możesz być ofiarą oszustwa:

  • Zadzwoń na naszą infolinię (+48 519 222 222) w celu blokady karty i dostępów do bankowości elektronicznej.
  • Przekaż na infolinii wszystkie niezbędne informacje dotyczące oszustwa.
  • Zmień hasła logowania do serwisu internetowego Pekao24 i aplikacji PeoPay.
  • Złóż zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa organom ścigania tj. policji lub prokuraturze i poinformuj o tym nasz bank.

Z pozdrowieniami
Centrum Bezpieczeństwa Banku Pekao S.A.