24.07.2024
Uważaj na telefony lub wiadomości o kredytach i pożyczkach – oszuści podszywają się pod Bank Pekao S.A.
Przestępcy podszywają się pod pracowników Banku Pekao S.A. Wysyłają fałszywe wiadomości e-mail lub dzwonią do klientów banków informując ich o zaciągniętym kredycie lub pożyczce czy złożonym wniosku kredytowym. Oszuści będą chcieli wzbudzić Twój niepokój i nakłonić Cię do podania danych logowania do bankowości elektronicznej, numeru karty i kodu CVV/CVC, kodu BLIK lub PINu. Zachowaj ostrożność i nie daj się oszukać.
Jak wygląda schemat oszustwa?
- Do ofiary dzwoni automat, który informuje o zaciągniętym zobowiązaniu lub otwartym wniosku kredytowym. Następnie łączy ofiarę z oszustem podszywającym się pod pracownika banku lub informuje o kolejnym połączeniu. Aby urealnić swoje oszustwo przestępca w wiadomości tekstowej przesyła dane pracownika banku, który rzekomo kontaktuje się z ofiarą. Może już wcześniej znać imię i nazwisko ofiary lub posiadać inne informacje na jej temat, co pozwala mu uśpić jej czujność.
- Następnie oszust wywołując w rozmówcy niepokój stara się nakłonić go do podania danych osobowych, loginu i hasła logowania do bankowości elektronicznej, numeru karty i znajdującego się na jej odwrocie kodu CVV/CVC, kodu BLIK lub PIN-u. Przestępcy mogą również nakłaniać ofiarę do przelania pieniędzy na wskazany przez niech rachunek bankowy.
- Gdy ofiara da się zmanipulować traci swoje pieniądze lub na jej dane zostaje zaciągnięta pożyczka albo kredyt.
Dbaj o swoje bezpieczeństwo i …
- nie zapominaj, że konsultanci Banku Pekao S.A. nie wysyłają wizytówek w formie SMS. Aby zweryfikować tożsamość dzwoniącego pracownika w aplikacji PeoPay lub w serwisie internetowym Pekao24 – podczas rozmowy z pracownikiem banku powiedz, że chcesz zweryfikować jego tożsamość w aplikacji lub serwisie internetowym. Pracownik wyśle do Ciebie swoją wizytówkę. Pamiętaj nie będzie to wiadomość SMS. Więcej o wizytówkach znajdziesz na stronie banku Pekao S. A;
- nie przelewaj pieniędzy na rachunek bankowy wskazany przez osobę podającą się za pracownika banku – pracownik banku nigdy nie będzie wskazywał rachunku zastępczego/zapasowego do awaryjnego przelania środków;
- nie działaj pod wpływem emocji. Jeśli rozmówca wywołuje na Tobie presję czasu, rozłącz się i zadzwoń samodzielnie na naszą infolinię, udaj się do oddziału Banku lub skontaktuj ze swoim doradcą kredytowym;
- nie udostępniaj nikomu poufnych danych, np. loginu i hasła, numeru swojej karty płatniczej, zapisanego na odwrocie karty kodu CVV/CVC lub numeru PESEL – pracownicy banku nigdy nie proszą o takie dane;
- uważnie czytaj komunikaty autoryzacyjne i nigdy nie potwierdzaj żadnych transakcji, które nie były przez Ciebie zlecone;
- pamiętaj, że możesz zastrzec swój numer PESEL w serwisie MObywatel, wtedy nikt nie będzie mógł wykorzystać go bez Twojej wiedzy. Zastrzeżenie numeru PESEL będziesz mógł cofnąć w każdej chwili bezterminowo lub określając datę i godzinę, kiedy system automatycznie ponownie go zastrzeże (np. do czasu finalizacji umowy z bankiem, którą będziesz chciał zawrzeć poprzez zdalne kanały komunikacji).
Co zrobić, jeśli podejrzewasz, że możesz być ofiarą oszustwa:
- Zadzwoń na naszą infolinię (+48 519 222 222) w celu blokady karty i dostępów do bankowości elektronicznej.
- Przekaż na infolinii wszystkie niezbędne informacje dotyczące oszustwa.
- Zmień hasła logowania do serwisu internetowego Pekao24 i aplikacji PeoPay.
- Złóż zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa organom ścigania tj. policji lub prokuraturze i poinformuj o tym nasz bank.
Centrum Bezpieczeństwa Banku Pekao S. A.