24.07.2024

Uważaj na telefony lub wiadomości o kredytach i pożyczkach – oszuści podszywają się pod Bank Pekao S.A.

Przestępcy podszywają się pod pracowników Banku Pekao S.A. Wysyłają fałszywe wiadomości e-mail lub dzwonią do klientów banków informując ich o zaciągniętym kredycie lub pożyczce czy złożonym wniosku kredytowym. Oszuści będą chcieli wzbudzić Twój niepokój i nakłonić Cię do podania danych logowania do bankowości elektronicznej, numeru karty i kodu CVV/CVC, kodu BLIK lub PINu. Zachowaj ostrożność i nie daj się oszukać. 
 

Jak wygląda schemat oszustwa?

  1. Do ofiary dzwoni automat, który informuje o zaciągniętym zobowiązaniu lub otwartym wniosku kredytowym. Następnie łączy ofiarę z oszustem podszywającym się pod pracownika banku lub informuje o kolejnym połączeniu. Aby urealnić swoje oszustwo przestępca w wiadomości tekstowej przesyła dane pracownika banku, który rzekomo kontaktuje się z ofiarą. Może już wcześniej znać imię i nazwisko ofiary lub posiadać inne informacje na jej temat, co pozwala mu uśpić jej czujność.
  2. Następnie oszust wywołując w rozmówcy niepokój stara się nakłonić go do podania danych osobowych, loginu i hasła logowania do bankowości elektronicznej, numeru karty i znajdującego się na jej odwrocie kodu CVV/CVC, kodu BLIK lub PIN-u. Przestępcy mogą również nakłaniać ofiarę do przelania pieniędzy na wskazany przez niech rachunek bankowy. 
  3. Gdy ofiara da się zmanipulować traci swoje pieniądze lub na jej dane zostaje zaciągnięta pożyczka albo kredyt.
     

Dbaj o swoje bezpieczeństwo i …

  • nie zapominaj, że konsultanci Banku Pekao S.A. nie wysyłają wizytówek w formie SMS. Aby zweryfikować tożsamość dzwoniącego pracownika w aplikacji PeoPay lub w serwisie internetowym Pekao24 – podczas rozmowy z pracownikiem banku powiedz, że chcesz zweryfikować jego tożsamość w aplikacji lub serwisie internetowym. Pracownik wyśle do Ciebie swoją wizytówkę. Pamiętaj nie będzie to wiadomość SMS. Więcej o wizytówkach znajdziesz na stronie banku Pekao S. A;
  • nie przelewaj pieniędzy na rachunek bankowy wskazany przez osobę podającą się za pracownika banku – pracownik banku nigdy nie będzie wskazywał rachunku zastępczego/zapasowego do awaryjnego przelania środków; 
  • nie działaj pod wpływem emocji. Jeśli rozmówca wywołuje na Tobie presję czasu, rozłącz się i zadzwoń samodzielnie na naszą infolinię, udaj się do oddziału Banku lub skontaktuj ze swoim doradcą kredytowym;
  • nie udostępniaj nikomu poufnych danych, np. loginu i hasła, numeru swojej karty płatniczej, zapisanego na odwrocie karty kodu CVV/CVC lub numeru PESEL – pracownicy banku nigdy nie proszą o takie dane;
  • uważnie czytaj komunikaty autoryzacyjne i nigdy nie potwierdzaj żadnych transakcji, które nie były przez Ciebie zlecone;
  • pamiętaj, że możesz zastrzec swój numer PESEL w serwisie MObywatel, wtedy nikt nie będzie mógł wykorzystać go bez Twojej wiedzy. Zastrzeżenie numeru PESEL będziesz mógł cofnąć w każdej chwili bezterminowo lub określając datę i godzinę, kiedy system automatycznie ponownie go zastrzeże  (np. do czasu finalizacji umowy z bankiem, którą będziesz chciał zawrzeć poprzez zdalne kanały komunikacji). 
     

Co zrobić, jeśli podejrzewasz, że możesz być ofiarą oszustwa:

  • Zadzwoń na naszą infolinię (+48 519 222 222) w celu blokady karty i dostępów do bankowości elektronicznej.
  • Przekaż na infolinii wszystkie niezbędne informacje dotyczące oszustwa.
  • Zmień hasła logowania do serwisu internetowego Pekao24 i aplikacji PeoPay.
  • Złóż zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa organom ścigania tj. policji lub prokuraturze i poinformuj o tym nasz bank.


Centrum Bezpieczeństwa Banku Pekao S. A.