Macroeconomic analysis - Publication - Bank Pekao S.A.

Gospodarka pod lupą | 24.03.2025 3 tygodnie temu

Luty mroźny również dla konsumentów

Sprzedaż detaliczna spadła w lutym o 0,5% r/r, znacząco poniżej prognoz zakładających wzrost o 3% r/r. Choć w lutym pewną rolę odgrywały czynnik sektorowe, hamowanie dotyczyło niemal wszystkich kategorii sprzedaży. W konsekwencji, wracamy do scenariusza wzrostu konsumpcji o 3% r/r w 2025 r.

Spadając o 0,5% r/r (konsensus: 3,2% r/r), sprzedaż detaliczna zaskoczyła w dół w niemal dokładnie takiej skali, jak miesiąc wcześniej w górę (+4,8%  r/r wobec konsensusu wzrostu o 1,7%). Tym samym wszystkie miesięczne dane o aktywności ekonomicznej w Polsce w lutym rozczarowały, różni je tylko skala rozczarowania. Co możemy powiedzieć o lutowej sprzedaży?  

Sprzedaż detaliczna towarów wg kategorii (% r/r)

Źródło: GUS, Macrobond, Pekao Analizy 

  1. Hamowanie sprzedaży dotknęło niemal wszystkich kategorii, od samochodów, przez żywność, po pojemną kategorię „Pozostałe”. Jednym wyjątkiem była sprzedaż prasy, książek i innych wyrobów w wyspecjalizowanych sklepach.
  2. Hamowanie sprzedaży samochodów (z ok. 22 do 5% r/r) jest tutaj najmniej zaskakujące. w rejestracjach nowych pojazdów widać było od pewnego czasu wysycenie rynku. Poziom sprzedaży nadrobił też wieloletnie zaległości wynikające z ograniczeń podażowych notowanych w sektorze w latach 2020-22 i wrócił do trendu sprzed 2020 r. Nie było więc już żadnego powodu, by sprzedaż samochodów rosła o 20-30% r/r.  
  3. Sprzedaż mebli i sprzętu RTV i AGD, która zwróciła naszą uwagę w styczniu, skorygowała się zgodnie z oczekiwaniami. Oczekiwania te jednak zakładały, że styczeń nie był zjawiskiem całkowicie jednorazowym. Możemy więc po dwóch miesiącach skonkludować, że „coś” drgnęło w sprzedaży dóbr trwałych i obserwowane od pewnego czasu w danych o koniunkturze konsumenckiej sygnały poprawy skłonności do zakupów mają swój odpowiednik w rzeczywistości.
  4. W sprzedaży mogła trochę namieszać zimna aura, ale ten efekt był zapewne ograniczony do sprzedaży odzieży i obuwia. Nie przypisywalibyśmy mu dużego znaczenia w kontekście zaskoczenia w sprzedaży ogółem.
  5. W samym lutym sprzedaż skurczyła się o 3,2%, kasując tym samym cztery miesiące mozolnych wzrostów sprzedaży w końcówce 2024 r. i styczniu b.r.  

Sprzedaż detaliczna w ostatnich kwartałach uczy nas cierpliwości i stoicyzmu. Trend wzrostowy w sprzedaży (albo szerzej, w konsumpcji) jest faktem. Jest jednak stosunkowo powolny i z dużymi fluktuacjami. Dobrze jest więc nie wyciągać wniosków z pojedynczych odczytów sprzedaży. Jeśli styczniowe dane wskazywały na pewne ryzyko w górę w stosunku do konsensusowej prognozy wzrostu konsumpcji prywatnej o ok. 3%, to lutowe dane to ryzyko usuwają. Zostajemy więc ze starym, dobrym scenariuszem umiarkowanego wzrostu konsumpcji prywatnej – jedyną różnicą w stosunku do 2024 r. jest zmiana skłonności do oszczędzania. Obecnie konsumenci zwiększają wydatki w tempie odpowiadającym wzrostowi ich realnych dochodów, jakkolwiek niski by on nie był. Reasumując, przyspieszenie wzrostu gospodarczego w 2025 r. (wg naszych prognoz do 4%) będzie wysiłkiem inwestycji i eksportu.

Sprzedaż detaliczna i konsumpcja prywatna (koniec 2019 = 100%)

Źródło: GUS, Macrobond, Pekao Analizy 

Share

This publication (hereinafter referred to as the ‘Publication’) prepared by the Macroeconomic Analysis Department of Bank Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna (hereinafter referred to as ‘Pekao S.A.’) constitutes a commercial publication and is for information purposes only. Nothing contained herein shall form the basis of any contract or commitment whatsoever, in particular it shall not constitute an offer within the meaning of Article 66 of the Civil Code. The publication does not constitute a recommendation provided within the framework of investment advisory services, investment analysis, financial analysis or any other recommendation of a general nature concerning transactions in financial instruments, an investment recommendation within the meaning of Regulation (EU) No 596/2014 of the European Parliament and of the Council of 16 April 2014 on market abuse or investment advice of a general nature concerning investment in financial instruments, and the information contained therein cannot be regarded as a proposal to purchase any financial instruments, an investment or tax advisory service or as a form of providing legal assistance. The publication has not been prepared in accordance with legal requirements ensuring the independence of investment research and is not subject to any prohibitions on the dissemination of investment research and does not constitute investment research.

Sign up for the newsletter

Zapisuję się na newsletter